Skip to main content
فهرست مقالات

آداب و آموزش پزشکی در ایران اسلامی

نویسنده:

(24 صفحه - از 95 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : پزشگ ،طب ،بیماران ،اسلام ،بیمارستان ،پزشگی ،داروئی ،پزشگان ،درمان ،دانش ،تاریخ پزشگی ایران ،آموزش ،دانشجویان ،ایران ،طبیب ،آموزش پزشکی در ایران اسلامی ،علم ،بغداد ،عربی ،کتاب ،تاریخ ،شهر ،استاد ،زبان ،علوم پزشگی پیش‌از اسلام ایران ،طب اسلامی ،زبان عربی ،ربع رشیدی ،عربی زبان علمی حوزه‌های پزشگی ،علوم پزشگی

خلاصه ماشینی:

"پایگاه دانش پزشگی در آئین اسلام،اخلاق و آداب پزشگان،شیوه-های آموزش و درمان و نهادهای آموزشی و درمانی،مقررات اداری و آموزشی مراکز درمانی و بیمارستانی،رشته‌های پزشکی،روش تدریس و کتب درسی،روابط پزشگ استادان با دانشجویان و بیماران،پشتوانه‌های‌ مالی و نهادهای آموزشی پزشگی،بیماران و بیمارستان‌ها،نظام پزشگی و صدور پروانه پزشگان و داروسازان،ابزار و آلات و مصطلحات پزشگی‌ فرازهایی از زندگی پزشگان دانشگاهی و شیوه‌های درمانی آنان ازجمله‌ مسائلی است که به فراخور حال در این مقاله از آن سخن می‌رود. عرفا نیز که مبانی معرفت را از طریق کشف و شهود می‌دانند برآنند که طبیب باید همواره معتقد و مؤید به تأییدات الهی باشد و نخستین مرحله‌ درمان به یاد خدا بودن و نام او را بر زبان راندن است و چه نیکو وصف‌ کرده است مولانا جلال الدین بلخی در داستان کنیزک و شاه عجز پزشگانی‌ را که با تکیه بر مهارت خود نام خدا و مشیت الهی از یاد برده بودند: شه طبیبان جمع کرد از چپ و راست‌ گفت جان هردو در دست شما است‌ جمله گفتندش که جانبازی کنیم‌ فهم گرد هم آریم و انبازی کنیم‌ هریکی از ما مسیح عالمی است‌ هر الم را در کف ما مرهمی است‌ گر خدا خواهد نگفتند از بطر پس خدا بنمودشان عجز بشر هرچه کردند از علاج و از دوا گشت رنج افزون و حاجت ناروا آن کنیزک از مرض چون موی شد چشم شاه از اشگ خون چون جوی شد چون قضا آید طبیب ابله شود آن دوا در نفع خود گمره شود ازقضا سرکنگبین صفرا فزود روغن بادام خشگی می‌نمود (مثنوی دفتر اول:3)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.