Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل قضایا

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 253 تا 266)

کلید واژه های ماشینی : قضیه، منطق، ارسطو، قضایای انحلال ناپذیر، تحلیل قضایا، قضیه حملیه، رساله تحلیل قضایا، منطق دانان، قضیه حملیه مسوره قابل انحلال، تحلیل قضایای انحلال ناپذیر

خلاصه ماشینی:

"«فی تحقیق المحصورات،اذا قلنا کل چ ب لم نعن به الجیم الکلی و لا الکل من حیث هو کل بل کل واحد واحد»این فصل مهم که تقسیم قضه به خارجیه و حقیقیة در ضمن آن مطرح شده است از سخن بو علی در منطق «ادامه پاورقی در صفحه بعد» این است که منطق ارسطویی،منطق قیاسی اقترانی است و از نظر چنین نظام منطقی،جز قضایای حملی مسور،هیچ نوع قضیه‌ای اعتبار منطقی ندارد. الفاظ متعدد(بالغ بر 15 لفظ)که دانشمندان مسلمان برای نامیدن قضیه به کار برده‌اند از حیث وجه تسمیه مورد تامل بوده است و سیر تعریفهای گوناگون از قضیه نزد منطق دانان و نیز توانایی ملاکهای‌ ارائه شده در مقام تعیین مصداق موردبررسی قرار گرفته است. 9-قضیه بنا به رای مشهور نزد منطق دانان مسلمان از سه جزء مستقل تالیف شده‌ است:موضوع،محمول و رابط،هرچند که در مقام زبان به دلیل زبانی-برخی از قضایا دارای دو جزء می‌باشند(به‌گونه‌ای که رابطه مندرج د رمحمول باشد)و این رای ابن سینا در الاشارت است. یک تقسیم مثنی(حقیقیة و خارجیه)و تقسیم‌ مثلث(حقیقیة،خارجیة و ذهنیة) 35-تقسیم قضیه به حقیقی و خارجی،ظاهرا،توسط فخر رازی در تحلیل قضایای‌ مسور کلی مطرح شده‌3و مورد قبول کسانی چون خونجی و شارحین وی(ارموی، کاتبی)و مخالفت خواجه طوسی و پیروان وی(مانند قطب الدین شیرازی)شده است. 36-این تقسیم‌بندی ابتدا بر مبنای ظرف وجود موضوع(القصیة الموجبة فی صدقها لابد من وجود الموضوع)مطرح شده است،آنگاه تفاوت حقیقی و خارجی بر مبنای‌ ساختار معنایی قضیه مسور و نسبت بین عقد الوضع و عقد الحمل(تقارن صرف در (1)-قطب الدین شرازی،شرح المطالع،(چاپ سنگی،قم،بی تا)ص 160."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.