چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اضطراب رایانه در دانشجویان و رابطه آن با کارآمدی رایانه در دانشگاه اراک انجام شد.
روش: این بررسی از نوع توصیفی- پیمایشی است و در آن 370 آزمودنی (123 مرد، 218 زن) که به شیوه خوشه ای- تصادفی از رشته های مختلف دانشگاه اراک انتخاب شده بودند، ارزیابی شدند. داده ها به کمک مقیاس رتبه بندی اضطراب رایانه و مقیاس کارآمدی رایانه گردآوری شد. برای تحلیل داده ها روش های آمار توصیفی، آزمون رگرسیون آماری، همبستگی پیرسون و آزمون t به کار برده شد.
یافته ها: دانشجویان دانشگاه اراک از اضطراب رایانه بالاتر از حد خفیف برخوردار بودند. بین کارآمدی رایانه ای و اضطراب رایانه رابطه معنی دار به دست آمد (01/0p<) و از متغیرهای فردی (جنسیت، رشته تحصیلی، معدل) تنها مؤلفه رشته تحصیلی در پیش بینی متغیر ملاک (اضطراب رایانه) تأثیر معنی داری داشت (001/0p<). هم چنین بررسی تفاوت میانگین نمرات اضطراب رایانه دختران و پسران تفاوت معنی داری را نشان نداد، اما در متغیر کارآمدی رایانه این تفاوت در سطح 001/0p< معنی دار بود.
نتیجه گیری: اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک بالا است. لزوم توجه و اقدامات لازم در زمینه کاهش اضطراب رایانه در دانشجویان ضروری می نماید.
خلاصه ماشینی:
"رگرسیون آماری مربوط به اثرمتغیرهای فردی(جنسیت،سن،معدل و رشته تحصیلی)درپیشبینی اضطراب رایانه نشان داد که تنها متغیر رشته تحصیلی0/03 از متغیر ملاک را پیشبینی میکند و این مقدار از نظرآماری معنیدار است(به تصویر صفحه مراجعه شود)سایر متغیرهای فردی به دلیل معنیدار نبودن تأثیر در پیشبینیمتغیر ملاک وارد تحلیل نشدند.
یافته بررسیحاضر مبنی بر وجود رابطه معنیدار میان اضطراب رایانه وکارآمدی رایانه با یافتههای هندرسون23،دین24و وارد25(1995)و هریسون26و راینر27(1992)که رابطه منفی ومعنیداری بین دو متغیر اضطراب رایانه و کارآمدی رایانه(1)- sicnarF (2)- ztaK (3)- vocaaY (4)- auhC (5)- nehC (6)- gnoW (7)- trebmaL (8)- wehttaM (9)- yhproM (10)- revoC (11)- newO (12)- elacS gnitaR yteixvA retupmoC (13)- nessnieH (14)- ssalG (15)- thginK (16)- nessnieH (17)- ytidilav (18)- elacS edutittA retupmoC (19)- elacS ycaciffE retupmoC (20)- llednruD (21)- ggaH (22)- etiawhtiaL (23)- nosredneH (24)- naeD (25)- draW (26)- nosirraH (27)- reniaR گزارش کردند،همسویی دارد.
D. R,nosredneH :yteixna detaler retupmoc ni secnereffid lanoitapuccO deaziretupmoc a fo noitatnemelpmi eht rof noitacilpmI dna roivaheB."