چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی کنش های حرکتی، شناختی و اجرایی گروهی از رانندگان آسیب پذیر به حوادث از راه سنجش های عصب- روان شناختی انجام شده است.
روش: 70 راننده متخلف و آسیب پذیر به حوادث و 30 راننده که شایستگی رانندگی آنها برای کارشناس محرز بود، به کمک آزمون هایی که زمان واکنش، بازشناسی، حافظه، توجه و تمرکز، هم چنین آزمون هایی که تصمیم گیری و انتخاب پاسخ درست را می سنجیدند ارزیابی شدند.
یافته ها: از میان آزمون های به کار گرفته شده، نمره های آزمون های خطای تداوم در جورکردن کارت های ویسکانسین (01/0p<) و زمان برای جستجو در حوزه بینایی (01/0p<) به نحو معنی داری رانندگان شایسته را از رانندگان متخلف جدا نمودند. آزمون جستجوی حوزه بینایی در مقایسه با سایر آزمون ها بالاترین ضریب همبستگی را با هوش نشان داد (001/0p<، 35/0=r) در حالی که این آزمون (جستجوی حوزه بینایی) همبستگی معنی داری با آزمون های دیگر به جز خطای پاسخ در توجه پیوسته (001/0p<، 24/0=r) و خطای تداوم پاسخ در آزمون جورکردن کارت های ویسکانسن (05/0p<، 22/0=r) نشان نداد. سن دارای ضریب همبستگی مثبت و معنی دار با هوش (001/0=p ، 39/0=r)، خطای پاسخ در توجه پیوسته (001/0=p ، 38/0=r) و جستجوی حوزه بینایی (05/0=p ، 23/0=r) در نمونه مورد بررسی بود.
نتیجه گیری: آزمون های عصب- روان شناختی می توانند به خوبی رانندگان متخلف را از رانندگان شایسته جدا نمایند. اما بهتر است به دلیل محدودیت در هنجاریابی این ابزار، در تعمیم یافته ها جانب احتیاط را داشت.
خلاصه ماشینی:
"مقاله پژوهشی اصیل:بررسی مجموعه آزمونهای عصب-روانشناختیدر تشخیص رانندگان اتوبوس بین شهری متخلف و شایسته دکتر حسن حقشناس1،محمد علی غفاری2 srevirD suB efaS dna ytluaF ni secnereffiD lacigolohcysporueN 1iraffahG ilA dammahoM,*sanehS-hgaH nassaH کیده {IBهدف:این پژوهش با هدف بررسی کنشهای حرکتی،شناختی واجرایی گروهی از رانندگان آسیبپذیر به حوادث از راه سنجشهایعصب-روانشناختی انجام شده است.
اوزلی37،(1)- nosaeR (2)- daetsnaM (3)- gnildartS (4)- retxaB (5)- llebpmaC (6)- rekraP (7)- tseW (8)- hcnerF (9)- pmeK (10)- rednalE (11)- gnissecorp noitamrofni (12)- legaN (13)- ynnaR (14)- eraH'O (15)- sniggiW (16)- ttaB (17)- nosirroM (18)- srorre noisiced (19)- srorre noitca (20)- sessecorp evitingoc (21)- tnuH (22)- sirroM (23)- sdrawdE (24)- nosliW (25)- ozziR (26)- eeheGcM (27)- noswaD (28)- nosrednA (29)- noitcnuf evitucexe (30)- sezaM suetorP (31)- ttO (32)- tseT gnikaM lairT (33)- remiehnedO (34)- noitanimaxE sutatS latneM iniM (35)- nietsloF (36)- laitaps-oisiv (37)- yelswO بال1،اسلوان2،روانکر3و برونی4(1991)یک معمای رایانهایبه نام«حوزه دید مفید5» (VOFU) را معرفی کردهاند که هممیتواند توجه دیداری و همچنین توانایی توجه انتخابیدیداری6را در برابر عوامل زاید که موجب حواسپرتیمیشود،اندازهگیری نماید.
(1)- llaB (2)- enaolS (3)- rekneoR (4)- inurB (5)- weiv fo dleif lufesu (6)- noitnetta evitceles lausiv (7)- evitcepsorp (8)- kehcuD (9)- selkcuB (10)- sirroM (11)- regeR (12)- lanoitces-ssorc (13)- lortnoc-esac برای گردآوری دادهها ابزارهای زیر به کار برده شد: الف-پرسشنامه سلامت عمومی1 (82-QHG) :سطحسلامت روانی نمونهها به کمک این پرسشنامه ارزیابی شد.
&%05516RVRG055G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) حث پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد دو گروه ازرانندگان اتوبوس دارای خطای عمده در رانندگی که توقیفدفترچههای اجازه کار آنها را در پی داشته و رانندگان شایستهاز نظر کارشناس ارشد پلیس راه استان فارس،با شماری ازآزمونهای عصب-روانشناختی انجام شد."