چکیده:
نوشتهء حاضر مطالبی است در مورد قرعه و مستند است آن و موارد کاربرد آن،مبنای کار ما کتاب القواعد الفقهیهء مرحوم موسوی بجنوردی است،هر چند برخی جا به جاییها انجام دادیم مثلا بحث استخاره را در ذیل مستند قرآنی قرعههای دادیم و بسی کردیم.سعی شده در هر مورد اهم نظرات فریقین جمع شود.در مورد قرعه به کتب اصولی نیز مراجعه شده است. دو سر فصل به مطالب کتاب فوق افزوده شده است یکی:قرعه و تطبیق آن با چند مسئله روز و دیگری اینکه آیا قرعه مختص امور متنازع فیه است یا نه. استقرائی از کاربرد قرعه در لمعه و القواع شهید انجام دادیم و شبه استقرائی در چند مجموعه بزرگ حدیثی شیعه و سنی انجام دادیم.
خلاصه ماشینی:
"ک) 5-تفسیر مجمع البیان: در تفسیر شریف مجمع البیان نیز روایاتی دربارهء قرعه آمده که برای نمونه دو مورد ذکر میشود:2 الف)و قد قال الصادق(ع)ما تقارع قوم ففوضوا امورهم الی الله تعالی الا خرج سهم الحق و قال ای قضیة اعدل من القرعة اذا فوض الامر الی الله تعالی یقول فساهم فکان من المدحضین.
از جمله مواردی که نزاعی در بین نیست و قرعه جاری میشود حدیث زیر است: «(118)-44-عنه عن ابن ابی عمیر عن حماد عن الحلبی عن ابی عبد الله(ع)فی رجل قال:اول مملوک املکه فهو حر.
البته اگر این طور اشکال میشد که«آیا این بردهء آزاد شده از آن روزی که معتق با خود قرار گذاشته و عهد نذر کرده،آزاد است یا از لحظهای که آن عبد را عملا آزاد میکند؟»در جواب میگفتیم:لا عتق الا فی الملک چون در زمان اول آن فرد،مالک نبود، عتقی صورت نگرفته و در واقع آن برده پس از تملک فرد و عتق عملی آزاد میشود.
قم 5-تفسیر ادبی عرفان قرآن مجید،خواجه عبد الله انصاری،اقبال،تهران،چاپ نهم،3731 6-تهذیب الاحکام فی شرح المقنعه،شیخ طوسی،دار الکتب الاسلامیة،تهران،چاپ چهارم،0631 7-جوامع الجامع،طبرسی،تصحیح ابو القاسم گرجی:مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران،چاپ سوم،0141 هـ 8-خودآموز کفایة الاصول،عبد الکریم خوئینی،انتشارات مصطفوی،7631 9-رساله عملیه حضرت امام خمینی(ره) 01-الصحیح،مسلم،شرح نووی چاپ شده در حاشیهء«ارشاد الساری فی شرح صحیح النجاری»،احمد بن محمد القسطلانی،دار احیاء التراث عربی،بیروت 11-فرائد الاصول،شیخ مرتضی انصاری 21-القواعد الفقهیه،ناصر مکارم شیرازی 31-القواعد الفقهیه،موسوی بجنوردی 41-القواعد و الفوائد،محمد بن مکی شهید اول،م."