Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل علمی قصص قرآن

نویسنده:

(8 صفحه - از 61 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، قوم سبا، سد، داستان، خدا، نعمت، سیل، کفران، داستان قوم سبا، عذاب

خلاصه ماشینی:

"{/«لقد کان لسبا فی مسکنهم ایه عن یمین-شمال کلوا من رزق ربکم-اشکروا له بلده طیبه و رب غفور»/}-{/«فاعرضوا فارسلنا علیهم سیل العرم-بدلناهم بجنتیهم جنتین ذواتی اکل خمط و اثل-شیء من سدر قلیل»/}-{/«ذلک جزیناهم بما کفروا-هل نجازی الا الکفور»/} -«قوم سبا در محل سکونتشان نشانه‌ای(از قدرت الهی)داشتند،دو باغ(عظیم-گسترده) از راست-چپ(با میوه‌های فراوان،به آنها گفتیم)از روزی پروردگارتان بخورید-شکر او را بجا آورید،شهری است پاک-پاکیزه-پروردگاری آمرزنده-مهربان،اما آنها(از خدا)روی گردان شدند،و ما سیل ویرانگر را بر آنها فرستادیم-دو باغ(پربرکت)شان را به دو باغ(بی‌ارزش)با میوه‌های تلخ،و درختان شوره‌گز،و اندکی درخت سدر مبدل ساختیم،این را به خاطر کفرشان به آنها جزا دادیم،و آیا جز کفران کننده را به چنین مجازاتی کیفر می‌دهیم1». و نیز سرانجام قوم سبا مصداق روشنی است از رابطه شگرف-گسست ناپذیر بین شکر-سپاس با فزونی نعمت،و کفران-ناسپاسی،با زوال نعمت،و رودررویی با عذاب الهی-این سنت الهی-قانون مسلم تاریخی صریحا در سوره مبارکه ابراهیم بیان شده و{/«و اذ تأذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم-لئن کفرتم ان عذابی لشدید»/}-«و(همچنین به خاطر بیاورید)هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت:اگر شکرگزاری کنید(نعمت خود را)بر شما خواهم افزود،و اگر ناسپاسی کنید مجازاتم شدید است10». نکته قابل توجه اینکه در هر چهار مورد غضب الهی-عذاب شدید او را شاهد هستیم-به نظر می‌رسد با تعمق در آیات-قصص قرآن بتوان به این نتیجه رسید که هرگاه جوامع یا انسان‌هایی دست به کار انحصار طلبی در نعمات-مواهب طبیعت شوند-در این راه چنان غرق خود-نفسانیات خود شوند که دیگر خدا نبینند-آن بهره‌مندی‌ها را از لیاقت،کاردانی،یا امتیازات کاذب-خیالی خود ببینند-پا را از این هم فراز گذارند-به حریم الهی که همان حقوق-حرمت مؤمنان با ایمان هر جامعه هست تجاوز نمایند-قارون صفت حقوق مادی-معنوی آنها را با انحصار طلبی-به رخ کشیدن ثروت به اشکال مختلف،و تحقیر آنها ضایع گردانند،مورد غضب شدید خداوند و ضربه کاری از ناحیه همان چیزی که محبوب-تکیه‌گاه آنهاست،یعنی طبیعت،همچون سیل ویرانگر،صاعقه مرگبار،زلزله-فرو بردن زمین و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.