Skip to main content
فهرست مقالات

استمرار فیض و تناکح اسماء از نظر ابن عربی و قونوی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 175 تا 198)

کلید واژه های ماشینی : استمرار فیض و تناکح اسماء ،نکاح ،تناکح اسماء ،فیض ،ذات ،حق ،غیب ،تعین ،ظهور ،صفات ،احکام ،تناکح اسماء در قلمرو عرفان ،اجتماع ،اعیان ،ازلی ،اسماء و صفات ،روحانی ،نکاح اسماء اولیه الهی ،استمرار و ابدیت تناکح اسماء ،ابدیت تناکح اسماء و انسان ،فیض از طریق تناکح ،حقیقت ،انسان ،هستی ،تناکح اسماء و انسان کامل ،مظاهر ،جسمانی ،تناکح اسماء الهی در عوالم ،اسماء ذاتی ،مفاتیح غیب

نظریه استمراری و تناکح اسماء در قلمرو عرفان اسلامی،نه تنها از یکدیگر متمایز نیستند،بلکه مکمل یکدیگر و مبتنی بر وحدت وجود می‌باشند.از آن جا که‌ وجود لایزال الهی نامتناهی است،اسماء و صفات و افعال او نیز نامتناهی می‌باشند. بر این اساس فیض پروردگار سبحان از صبح ازل تا شامگاه ابد،همچنان به طور مستمر نغمه:«کل یوم هو فی شأن»را فرامی‌خواند.فیض از طریق تناکح اسماء در تمام‌ پدپده‌های هستی تداوم می‌یابد.اولین نکاح در عالم آفرینش با پیوند نخستین تثلیت، یعنی فردیت که طالب تقابل فاعل و قابل بود،صورت پذیرفت،که از ایجاد تقابل آن‌ دو بساط نکاح اسماء اولیه الهی برای همیشه گسترده گشت و سایر اسماء بر سر سفرهء این نکاح نخستین به عقد ایجاد وانتاج بلی گفتند؛آن‌گونه که این امر به صورت‌ نامتناهی همچنان ادامه می‌یابد.حب ذاتی الهی عامل بقاء و استمرار و ابدیت تناکح‌ اسماء و انسان کامل حافظ اعتدال در ظهور تمام اسماء کلی و جزئی می‌باشند.

خلاصه ماشینی:

"تناکح اسماء دارای اصول و انواع و مراتبی خاص می‌باشد،که به ترتیب به تبیین آنها در حد این مقاله می‌پردازیم: 1-اصول مراتب نکاح: الف)توجه حق‌تعالی برای ایجاد هستی ارتباطی با احدیت ذات ندارد،زیرا در آن مقام،حق ارتباطی با هیچ موجودی ندارد،بلکه عنایت حق از طریق علم ازلی‌ ذاتی که متعلق آن ذات،اسماء و صفات و معلومات می‌باشند،به ایجاد حقایق‌ وجودی می‌پردازد. شیخ‌ صدر الدین قونوی گاهی اجتماع اول را که در غیب الهی میان اسماء ذاتی صورت‌ می‌گیرد،جزء مراتب نکاح نمی‌آورد؛به این علت که،نکاح آنها در مقایسه با نکاح‌ در مظاهر وجودی نکاحی مجازی است. نوع دیگر از تناکح که از توجه ارواح عالی به ظهور می‌رسد در قلمرو مظاهر متعین آنها درعلم مثال است که‌ به احکام و صفات منصبغ می‌گردند،و نتیجه این نکاح و اجتماع در قلمرو جسم مطلق و عالم اجسام محسوس که شروع آن عرض محیط و سپس جسم بسیط است،مشهود می‌گردد. و از آن جا که فیض حق دائمی و به تبع آن تناکح اسماء نیز مستمر است،تولیدات تناکح‌ اسماء نامتناهی خواهد بود و از ازل تا ابد حب ذاتی ازلی عامل بقاء و استمرار و ابدیت تناکح اسماء است و خلق مدام از طریق اسباب و علل روحانی که خود از تناکح اسماء برخاسته است،به گوش مظاهر اسماء،آهنگ:«کل یوم هو فی شأن»و «بل هم فی لبس من خلق جدید»رافرو می‌خواند و دل ناآرام آنها را با این نغمه‌ سرخوش آرامش می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.