Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه کتاب خلاف شیخ طوسی در فقه مقارن

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1378 - شماره 45 و 46 (18 صفحه - از 177 تا 194)

کلید واژه های ماشینی : فقه مقارن ،مذاهب فقهی ،فقهی ،مقارن ،ابو حنیفه ،آرای فقهی مذاهب ،باب اجتهاد ،آرای فقهی ،خلاف و فقه مقارن ،بیان آرای علمای شیعه ،شافعی ،اختلاف ابو حنیفه ،هجری ،خلاف شیخ ،احکام شرعی ،حنیفه ،اهل تسنن باب اجتهاد ،المقارن ،انحصار مذاهب فقهی ،فقهای شیعه ،شرعی ،خلاف افزون بر بیان ،انسداد باب اجتهاد ،الفقه المقارن ،فی الفقه المقارن ،سنت پیامبر ،خلاف علمی ،ابو یوسف با محمد ،تفاوت خلاف و فقه ،للفقه المقارن

زمانی که در اهل تسنن باب اجتهاد مسدود شده بود،فقهای شیعه با الهام از قرآن و سنت پیامبر(ص)و ائمه(ع)،به اجتهاد ادامه دادند و از این گذشته،بر ضد روش انحصار مذاهب فقهی عمل کردند؛چنانچه شیخ طوسی در کتاب خلاف افزون‌ بر بیان آرای علمای شیعه،آرای فقهی مذاهب اربعه و دیگر مذاهب همچون اوزاعی‌ را ذکر کرده است. سنجش مذاهب فقهی گاهی به طریق و عنوان«خلاف»یا«اختلاف»و یا «مختلف»و گاهی«الفقه المقارن»انجام شده است.برخی بر این باورند که خلاف و مقارن یکی نیستند و برخی آن دو را یک موضوع می‌دانند.در این نوشتار،ضمن طرح‌ این نظریات به دلایل و مستندات هرکدام اشاره شده است.با توجه به آنچه که در بارهء تفاوت خلاف و فقه مقارن گفته شده،به نظر می‌رسد فقه مقایسه‌ای ابتدا از طریق خلاف انجام شده است و بیشترین کتب را در این باره به خود اختصاص داده، ولی فقه مقارن اصطلاح جدیدی است که احیانا خلاف را نیز در خود جای داده‌ است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.