Skip to main content
فهرست مقالات

منزلت روایت از منظر سیوطی در تفسیر جلالین

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 287 تا 304)

کلیدواژه ها :

اسرائیلیات ،اسباب نزول ،سیوطی ،تفسیر روایی

کلید واژه های ماشینی : سیوطی، تفسیر، جلالین، روایت، قرآن، جلال‌الدین سیوطی در تفسیر جلالین، حدیث، نزول، منظر سیوطی در تفسیر جلالین، سلیمان

روش جلال الدین سیوطی در تفسیر جلالین به‌رغم شباهت ظاهری با روش‌ جلال الدین محلی از برخی جهات تفاوت دارد.از جمله اینکه سیوطی در کار خویش‌ بیش از محلی به جنبهء تفسیر أثری اهتمام دارد. این مقاله جنبهء روایی کار سیوطی را در تکملهء تفسیر جلالین بررسی می‌کند.

خلاصه ماشینی: "در این تعریف به دو دلیل مهم قید«ایام رخ دادنش»را شرط کرده‌اند: 1-مصون ماندن پژوهنده از آنکه میان سبب نزول و موضوعات تاریخی‌ آیات از قبیل وقایع أمتهای گذشته که قرآن از آنها خبر داده و آنها را برای مردم بازگو کرده است،اشتباه کند. بدین ترتیب سیوطی با میانه‌روی سبب نزولهایی را که صحتش ثابت باشد، گزارش می‌کند و با در نظر گرفتن سرشت آن کتاب،این کار را همراه با کوتاه کردن‌ گزارش و با تکیه بر کتابهای تفسیر أثری و کتاب خودش به‌نام لباب النقول فی أسباب‌ النزول انجام می‌دهد. در سوطر زیر به این جنبه از کار سیوطی خواهیم پرداخت: 1-یکی از آنه آیاتی که در پرتو حدیث تفسیر شده است،این آیت است: «الذین آمنوا و لم یلبسوا إیمانهم بظلم أولئک لهم الأمن و هم مهتدون». سیوطی این‌ حدیث اخیر را همراه با روایاتی دیگر که گویای همین معنی است در الدر المنثور گزارش کرده،ولی آن حدیثی را که در تکملهء تفسیر جلال الدین محلی آورده در این‌ کتاب نقل نکرده است و این شدت ناشناختگی این حدیث را نشان می‌دهد و آن‌ حدیث را طبری با سند خویش از ابن زید از پدرش بطور مرفوع‌3آورده است و آن‌ سند هم ضعیف و هم مرسل است. یکی از روایتهای اسرائیلی که پذیرش آن دشوار به‌نظر می‌رسد،روایتی است‌ که سیوطی آن‌را در داستان یوسف-علیه السلام-در تفسیر سخن خداوند آورده‌ است،آنجا که گوید:«و لقد همت به وهم بها لولا أن رأی برهان ربه»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.