چکیده:
درمه (Dharma)، نظام شریعت هندو مبتنی بر قانون کیهانی و ناموس خلقت است.هر فرد هندو که بخواهد به رستگاری و نجات دست یابد، باید زندگی خود را با نظام درمه تطبیق دهد.متون مربوط به درمه، درمه ساستر (Dharmasastra) نامیده میشود.مهمترین متن درمه ساستر، درمه منو(Manu) است که به نام منوسمرتی (Manusmrti) یا " قوانین منو" خوانده میشود. منابع مهم درمه عبارتند از:
1- متون شروتی(Sruti) یا متون منزل
2- متون سمرتی(Smrti) یا متون انسانی (فکری)
3- آچار (Acara) یا عرف
4- آتم (Atma) یا وجدان
قوانین درمه از نظر مضمون به سه دسته تقسیم میشوند
1- ورن آسرم درمه(Varnasramadharma) یا تکالیف فردی
2- ساداران درمه(Sadharanadharma) یا تکالیف کلی
3- آپک درمه(Apaddarma) یا تکالیف اضطراری
خلاصه ماشینی:
"1 2-بررسی تفصیلی درمه کاربرد اولیهء لغت درمه (dharma) به عصر رگ ودا (rg veda) (حدود 0021 قبل از میلاد)برمیگردد و اغلب بهمعنی حکم کیهانی که مرتبط با قانون طبیعی و الهی است میباشد و مبتنی بر رت (rta) یا نظم و ناموس جاودانی جهان بوده و اعتبار خود را از آن کسب میکند.
تکالیف فردی:طبق تعالیم هندویی،براساس قانون کرم (karma) ،زندگی فعلی هر فردی بازتاب اعمال او در زندگی پیشین است و زندگی آیندهء او بازتاب اعمال و کردار او در زندگی فعلی او خواهد بود بنابراین هر فردی باید بهگونهای رفتار کند که در زندگی آیندهء خود سعادتمند شود:«آنان که تکالیف خود را مطابق آنچه در متون مقدس هندو آمده است انجام دهند نام نیک این جهان و سعادت آن -------------- (1).
بنابر عقاید طبقاتی هر فردی برای رسیدن به رستگاری باید به تکالیف طبقاتی خود عمل نماید و تنها در این صورت است که میتواند در زندگی بعدی وضع مطلوبتری داشته باشد.
گاهی بین تکالیف فردی یا ورن آشرم درمه و تکالیف کلی یا سادارن درمه تعارض بهوجود میآید به این صورت که فرد ازآنجهت که متعلق به طبقهای خاص است باید تکلیفی را انجام دهد که با تکلیف دیگری که در تکالیف کلی است -------------- (1).
3-آپد درمه (A?paddharma) یا تکالیف اضطراری:گاهی بر اثر بلایای طبیعی،سیل،زلزله،قحطی و شرایط نامطلوب اقتصادی،اوضاع و موازین طبقاتی در هم میریزد و افراد نمیتوانند به تکالیف طبقهای خود عمل کنند و باید کارهایی را انجام دهند که با تکالیف طبقاتی آنها سازگاری ندارد و جامعه برای مدتی هرچند کوتاه نیاز به این کارها دارد."