خلاصه ماشینی:
"مالکیت در اسلام از دیدگاه شهید آیت الله بهشتی آیا سرمایه، مستقلا، سودآور است؟(مالکیت در اسلام)(سود بازرگانی اگر بیشتر از حق الزحمه خدمات باشد غارتگری غیرمستقیم است) (به تصویر صفحه مراجعه شود) *سود سرمایه در ابزار تولید (بشرط معقول بودن)نه تنها منجر به استثمار نمیشود بلکه کمکی به بهرهوری بیشتر صاحبان نیروی کار است و کمک به خلاقیت است.
اگر اینها مالکهایش فرق کند،تکلیف چیست؟ ب-گردش سرمایه در جامعه این شماره نقش سرمایه را در رابطه با موجبت مالکیت،در سه حالت به تفصیل مورد بررسی قرار میدهیم: 1-«سرمایه در شکل ابزار تولید»،بگونهای که در ایجاد مقداری ارزش مصرفی موثر است:گفتیم ده ساعت کار روی پنبه بدون چرخ نخریسی یک کیلو نخ میدهد در حالیکه 01 ساعت کار روی پنبه باضافه چرخ نخریسی 001 کیلو نخ میدهد.
در حالت اول که سرمایه بکار اضافه میشود، اگر ارزش مصرفی جدید را به سرمایه بدهیم، میگوئیم این چرخ نخریسی منشاء افزایش تولید نخ شده؛بنابراین باید یک چیزی(به ازای کار چرخ) داد،(مثلا یک کیلو نخ به او بدهیم)و این بر طبق قوانین مروبط به منشاء مالکیت که تا کنون از نظر فطری پذیرفتهایم،قابل قبول میباشد.
در شکل سوم 001 تن برنج میخرد یک میلیون تومان،میخواهد به یک میلیون و بیست هزار تومان بفروشد آیا این بیست هزار تومان اضافی بر طبق مبانیای که ما در مالکیت گفتیم صحیح است؟ اگر این 02/000 تومان را در برابر کار«خریدن و فروختن»(خدمات)بگیرد،دیگر سود سرمایه نیست بلکه بعنوان حقالزحمه کار خرید و فروشش است."