خلاصه ماشینی:
"دو-سه سال،پیشتر از آنکه مرتضی ممیز شیوهء جدیدی رادر طراحی مجلات پایتخت(با چاپ نخستین شماره مجله کتاب هفته در 0431)بهنام خود ثبت کند، این تحول در«ماهنامه اطلاعات»و توسط هوشنگ پزشکنیا بود که ایجاد شد.
وقتی چهرهء همسر هرمز قریب(کنسول ایران در استانبول)را از او سفارش گرفته بودند،بوزینهمانندی کشیده بود و شب پردهبرداری،در مراسمی ویژه وقتی پرده برافتاد و میهمانی و میهمانان به هم ریختند،و وقتی زن کنسول متعجب اشک میریخت و اخم میکرد،هوشنگ پزشکنیا فقط گفته بود،من مدل خودم را این شکلی دیدهام!بهترین دورهء زندگی او،همان دورهء دور از وطن بود.
جلال آل احمد،که در این سالها نقد هنری مینوشت و غالبا نیز هنر مدرن را نمیفهمید، با این حال دربارهء نمایشگاهی که تابلوهایی از ویشکایی، ضیاءپور و اسفندیاری در کنار تابلوهایی از پزشکنیا در گالری آپادانا برپا بود،مینویسد:«پزشکنیا،بیشک بهترین نقاشی است که در این نمایش دستهجمعی شرکت کرده.
گلستان-در بهترین متنی که تا به امروز دربارهء زندگی پزشکنیا نوشته (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقاشی شده-میگوید:«او بیشتر تصویرساز سطح و چهرهء اقلیم و مردم خود بود،با ابزاری که کافی برای نسخهبرداری نیست.
برایم گفت که در سالهای آخر زندگی هوشنگ پزشکنیا دوستی صمیمانهء توأم با ترحم با این هنرمند بزرگ داشته و چون به علت عدم تعادل روحی،زن و فرزندانش از او جدا شده بودند،تنها کسی که از او حمایت و محافظت میکرده است،انور حمیدی بوده،اما در ماههای (به تصویر صفحه مراجعه شود) زن جوان،7231 آخرین حیاتش حالت وحشت و گریز از مردم به پزشکنیا دست داده و از همهکس میگریخته و در به روی همهکسی حتا انور حمیدی میبسته است."