خلاصه ماشینی:
"اما سخن گفتن دربارهء فرشچیان در محافل هنری کار دشواری است؛ چون بلافاصله مجموعهای از دلایل برای نفی حرکت او برشمرده میشود.
باوجوداین،آثار فرشچیان چند خصیصهء مهم دارد که هنر امروز،بویژه گرایشهای جدید،از درک آن غافل هستند: نخست؛آثار فرشچیان با کنکاش در فرهنگهای اجتماعی ایران،که بخشی از آن متکی به ادبیات و بخش دیگر بر مضامین دینی استوار است،راه طولانی و سخت ارتباط با مخاطب و گروه وسیع مردم را کوتاه کرده است.
نگاه به خارج و تلاش برای راه یافتن به حراجیهای آثار هنری و برگزاری نمایشگاههای پرسروصدا اما با مخاطب محدود،تبدیل به یک حرکت گسترده شده است.
نبودن نقد قدرتمند در تحلیل آثار این سالها و دلبستگی نقادان به گروههایی خاص در هنر موجب شده فلسفهء ارتباط هنر با مردم به فراموشی سپرده شود.
باوجوداینکه بسیار دشوار خواهد بود اثری از استاد فرشچیان را در خانه یا محل کارم نصب کنم،اما،اطمینان دارم نقش او در گسترش سطحی از زیباشناسی معاصر در هنر قابل توجه بوده است."