چکیده:
این تحقیق با استفاده از روش های تحلیل چند متغیر آماری، سعی در شناسائی فاکتور های بحرانی موثر بر موفقیت مهندسی مجدد فرآیند ها را در یکی از شرکت های وابسته به صنایع دفاعی دارد. به همین منظور با توسعه و به کارگیری یک مدل تجویزی مهندسی مجدد در شرکت مذکور، مدیریت فرآیند های سازمانی صورت پذیرفته و پس از آن میزان موفقیت آن با توزیع و تحلیل پرسشنامه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این تحلیل، در ابتدا با استفاده از آزمون ناپارامتری من ویتنی یو، موفقیت آمیز بودن اجرای فرآیند مهندسی مجدد با رویکرد تجویزی در شرکت مذکور را نشان داده و آنگاه با استفاده از تحلیل عاملی، عوامل موثر بر موفقیت مهندسی مجدد فرآیند ها را در سه فاکتور اصلی دنبال می کند. در ادامه با استفاده از آنالیز رگرسیون چند متغیره، موفقیت مهندسی مجدد فرآیند ها به عنوان متغیر وابسته توسط سه فاکتور استخراج شده بالا برآورد گردید. نتایج نشان دهنده اعتبار و برازش خوب مدل رگرسیونی ایجاد شده است. بر این اساس مشخص است که احساس ضرورت انجام تغییر، بسترسازی مناسب تغییر، و مشارکت فعالانه پرسنل و کاهش مقاومت در برابر تغییر، به عنوان عوامل بحرانی تاثیرگذار بر موفقیت مهندسی مجدد فرآیند ها در شرکت مورد مطالعه است.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس اهداف عمدۀ این تحقیق عبارتند از: الف)توسعۀ روش مهندسی مجدد و تلفیق آن با رویکرد مدیریت بر مبنای هدف جهتارائۀ مدل تجویزی مهندسی مجدد؛ ب)اعتباریابی مدل تجویزی پیش از استقرار در شرکت مورد مطالعه با استفاده از تجزیهو تحلیل آماری؛ ج)نشان دادن موفقیت اجرای مدل تجویزی در شرکت مورد مطالعه؛ ب)شناسائی فاکتورهای اصلی اثرگذار بر موفقیت تغییرات سازمانی با استفاده از تحلیلعاملی؛ ج)بحث دربارۀ تأثیرگذاری عامل"احساس ضرورت تغییر"بر موفقیت فرآیند تغییر؛ ج)بحث دربارۀ تأثیرگذاری عامل"بسترسازی مناسب"بر موفقیت فرآیند تغییر؛ ج)بحث دربارۀ تأثیرگذاری عامل"مشارکت فعالانه کارکنان"بر موفقیت فرآیند تغییر؛ ج)بحث دربارۀ تأثیرگذاری عامل"مقاومت در برابر تغییر"بر موفقیت فرآیند تغییر؛ ج)بحث دربارۀ تأثیرگذاری عامل"نگرش مثبت به تغییرات"بر موفقیت فرآیند تغییر؛ -توسعۀ مدل تجویزی مهندسی مجدد و اعتبارسنجی آن به طور کلی میتوان گفت با توجه به پیامدهای هر تغییری در سازمان،ضرورت ایجاداقداماتی به موقع،بیشتر نمود پیدا میکند.
-1-طراحی پرسشنامه برای بررسی و رسیدن به اهداف تحقیق نویسندگان،در ابتدا پنج عامل اساسی احساسضرورت انجام تغییر،اثربخش بودن بسترسازی صورت گرفته،مشارکت فعالانه کارکنان،کاهش مقاومت در برابر تغییر و نیز نگرش مثبت به تغییرات پس از انجام تغییرات،مبنایطراحی پرسشنامهای متشکل از 20 سؤال گردید تا تمام جنبههای متغیرهای مذکور راپوشش دهد؛پاسخ به هریک از سؤالها در این پرسشنامه از طیف پنچ گزینهای لیکرت باگزینههای:کاملا مخالف،مخالف،بینظر،موافق و کاملا موافق تشکیل شده بود[28،صص 21-43].
(به تصویر صفحه مراجعه شود) -8-تحلیل آزمونهای فرض براساس نتایج آنالیز فاکتور و تحلیل رگرسیون چندمتغیره،تحلیل پنج فرضیۀ مطرح شدهدر بخش 4-2 این تحقیق در زیر نشان داده شده است: آزمون فرض 1H :با توجه به استخراج آیتمهای"احساس ضرورت ایجاد تغییر"در قالبفاکتور سوم و تأثیر کاملا معنادار این فاکتور بر متغیر وابسته در مدل رگرسیونی ایجاد شده،"احساس ضرورت ایجاد تغییر"تأثیر زیادی بر موفقیت فرآیند مهندسی مجدد با رویکردتجویزی دارد."