چکیده:
جامعه شناسی از اروپا به آمریکا کوچ کرده است و در آمریکا، هویت آمریکایی به خود گرفته است؛ از جمله حوزه ملی تحقیقاتی جامعه شناسی، جامعه شناسی معرفتی است که متاخرترین حوزه جامعه شناسی را تشکیل می دهد و جامعه شناسی معرفتی آمریکایی نیز یک نوع جامعه شناسی معرفتی خاص است که سیاست گذاری خاص فرهنگی و ارتباطی را ایجاب می کند. این نوشتار به دنبال شناخت جامعه شناسی معرفتی آمریکایی است و می خواهد به شناخت سیاست گذاری میان فرهنگی مبتنی بر آن برسد. بنابراین، می توان گفت این نوشتار به شناخت علوم اجتماعی آمریکایی و سیاست گذاری مبتنی بر آن می پردازد.
خلاصه ماشینی:
پس اصل کنش متقابل بر اساس ارتباطات است و از همین جاست که نظریه های جامعه شناسی وارد نظریۀ ارتباطی میشود و بر اساس همین میتواند به ارتباطات میان فرهنگی و جامعه شناسی آن رسید؛ زیرا فرهنگ ها معانی کنش را تولید میکنند و در ارتباطات میان دو فرهنگ ، فرهنگ ها به تبادل معانی مختلف میپردازند و آنچه در این فرایند تبادل رخ میدهد، نظریۀ مید میتواند تبیین کننده آن باشد.
معرفت شناسی شغلی نیز از نتایج این نوع چارچوب است ؛ زیرا هویت صنفی، هویت معرفتی ما را شکل میدهد: ایده های جان دیویی میتواند نقش عمل گرایی آمریکایی را به عنوان عامل محرکه ای در توسعۀ جامعه شناسی معرفت خوب به تصویر بکشد و...
در زبان به عنوان یک نماد غالب انسانی و مهم ترین وسیلۀ ارتباطات انسانی آن نیز شامل بررسی جامعه شناختی میشود؛ زیرا در واقع وجود زبان که خود یک نوع محصول اجتماعی است و در تحلیل نهایی به وجودآورنده ذهن و فکر است ، ذهن و فکر را میتوان به عنوان گفتگوی داخلی انسان با خودش از طریق نمادهای معنادار تعریف کرد (ریتزر، ١٣٧٤، ص ٢٧٥).
پس ارتباط جامعه شناسی معرفت به ارتباطات به خوبی واضح میشود و از همین جاست که به انسان شناسی فرهنگی و روان شناسی اجتماعی ارتباط پیدا میکند و بررسی مردم را بنیاد و اساس خود قرار میدهد (١١-١٠.