چکیده:
در درس گذشته بیان شد که برای کاربردی شدن سخنرانی و غنی کردن آن، لازم است پیش از سخنرانی،در اموری تفکر و اندیشه کرد و اقداماتی را انجام داد که مجموعه این فعالیتهای فکری و عملی را تمهیدات سخنرانی نام نهادیم. چهار مورد از تمهیدات سخنرانی توضیح داده شد و اینک دوعنوان دیگر را بیان میکنیم که عبارتند از:«مسئلهیابی و کشف رابطهها»و«تعیین زاویه دید».
خلاصه ماشینی:
"» هدف از مسئلهیابی،یافتن مسائل اساسی مخاطب در موضوع سخنرانی برای تأثیرگذاری بیشتر بر حیطه شناختی،عاطفی و رفتاری او،هدفمند و جهتدار شدن مطالعه پیرامون موضوع موردنظر،اشراف بر بحث و؛تعیین زاویه دید»1به صورت دقیقتر و بهتر است.
منظور این است که با نگاه علمی وارد بحث شویم تا مخاطب جذب شود و پس از زمینهسازی و ایجاد شرایط بهتر برای پذیرش قرآن و حدیث،مطالب نورانی وحیانی را به قلب و فکر مخاطبان ارائه کنیم.
و مطالعه تخصصی محتوایی،مطالعه آن بخش از موضوعات و محتواها است که گرچه تخصصی و مربوط به مراکز علمی و پژوهشی و پژوهشگران هستند؛ولی به نوعی در اذهان برخی از مخاطبان وارد شده و بعضی از آنها را دچار شبهه و اشکال کردهاند،و به همین دلیل مبلغ دینی باید گاهی در سخنرانی و گاه در پاسخ به پرسشها از آنها اطلاعات کافی داشته باشد؛مثل بحث پلورالیسم،رابطه دین و دولت،آزادی و اسلام،حقوق زن،معاملات بانکی،فمنیسم، هرمنوتیک،و..
مراحل نهم و دهم در واقع زیر مجموعههای چینش هستند و درصورتیکه چینش مناسبی صورت گرفته باشد،در ابتدای سخنرانی مطالبی قرار گرفته که در مخاطب انگیزه پیگیری مطلب ایجاد کند و در انتهای آن مطالبی قرار دارد که اوج تأثیرگذاری احساسی را بوجود آورد؛اما بهدلیل اهمیت این دو بخش و اینکه ممکن است پس از گردآوری فیشها و چینش آنها،موردغفلت قرار گیرند،به صورت ذکر خاص بعد از عام و جداگانه ذکر شدهاند،تا نیکویی شروع و زیبایی پایان سخن موردغفلت قرار نگیرد."