خلاصه ماشینی:
حال اگر مربی را از نظر یک نمونه فرد اجتماع در نظر بگیریم مشاهده خواهیم نمود که او معرف چهار مشخصه متمایز میباشد: 1-مربیان متقی که سعی دارند قبل از هر چیز آتش غرائیز شهوانی کودکان را فرونشانند 2-مربیانی که ابدا نفع مادی را در نظر نداشته و سعی دارند که توجه کودکان را از مادیات دور سازند 3-مربیان پر کار که سعی دارند دامنه فعالیت کودکان را توسعه دهند 4-مربیان مقتدر که میل دارند قدرت و نیروی خود را به اطفال نشان داده بهترین شاگردان را در راه بدست آوردن این نیرو هدایت کنند چنانکه میبینیم این چهار روش در مقابل چهار نوع فعالیت آموزشی قرار دارد.
و-اگر مربی بزندگی مادی علاقمند نیست و بدان اعتماد ندارد در عین آنکه نیروی عشق و علاقه را نسبت بکودکان حفظ مینماید به آنان با دیده ترحم مینگرد و طرز آموزش او،طرز عمل او در ضمیر پاک کودکان؛طرز ادارهء فعالیتهای کودکان و در نتیجه روشهائی را که بکار میبندد و بالاخره سرمشقی را که نشان میدهد همه مربوط به یک نمونه معنویت که خود مظهر آن میباشد.
عدهای باشتباه تصور میکنند که اگر معلومات کلی آموزگاران دبستان توسعه پیدا کند علاقه آنها نسبت بشغل آموزگاری کمتر میشود ولی این تصور صحیح نیست زیرا برای اینکه آموزگار بهتر بتواند شاگردان را مستفیض کند باید کموبیش دارای معلومات اجتماعی و روانشناسی و فلسفی باشد.
البته منظور این نیست که برای اینکه مربی خوبی باشد معلم از زندگی خود صرفنظر نماید و قرن خویش را فراموش کند بلکه بعکس باید برای مشاهده اشیاء و درک افکار مردم بیشتر با آنها تماس داشته باشد.