خلاصه ماشینی:
بعقیده ما این موضوع را بیشتر از سبک تدقیق و مطالعه نسخ خطی آثار عطار روشن خواهد ساخت؛چنانکه نسخه جوهر الذات قسمتی از آن راروشن میسازد،باین معنی که این نسخه در جمادی الاولای 36-735 هجری نوشته شده است و بنابراین اگر ساختگی هم باشد نمیتواند چنانکه آقای سعید نفیسی مدعی هستند از طرف کسی نوشته شده باشدکه در قرن نهم میزیسته است.
تاریخ استنساخ آن در برک 102 (الف)بدین شکل قید شده است: «تم الکتاب المعروف بمقامات الطیور ثالث عشر رجب عمت میامنه سنة ثمانین و ستمائة علی ید الراجی ابراهیم بن عوض المراغی...
». دیگر نیز در قونیه،کتابخانه موزه بشماره 1/99 است از برک 1(ب)تا برک 109(ب)و تاریخ استنساخ آن بدین قرار است: «تم الکتاب المعروف بمقامات الطیور فی ثامن عشرین سنة ثلث و تسعین(؟)و ستمائة علی ید الضعیف ابراهیم بن عوض المراغی ابوه...
نسخهای دیگر باز در قونیه،کتابخانه موزه بشماره 2/91 است از برک 110 (ب)تا برک 181(ب)و تاریخ استنساخ آن چنین است: «تم الکتبا المعروف باسرارنامه فی خامس ذی الحجة سنة و ثلاث تسعین(؟)و ستمائة الحمد لله...
و من نسخههای مثنوی را بدین منظور تدقیق کردم و در نتیجه نسخهای که در اینجا مورد بحث است پیدا شد و انی نسخه بعقیده من موضوع را کاملا حل خواهد کرد؛زیرا این همان نسخه مورخ 814 هجری است که رسوخی اسماعیل دده آن را دیده بوده و تا آنجا که من میدانم قدیمترین نسخه جلد هفتم همین نسخه است و بطوری که از خاتمه آن معلوم میشود آخرین جلد کتابمثنوی است که از طرف منشی بدیع التبریزی معروف به منوچهر تاجری که اصلا از اهل تبریز بوده و در قونیه تولد یافته استنساخ گردیده است.