Skip to main content
فهرست مقالات

تصوف در دوره ایلخانیان

نویسنده:

ISC (41 صفحه - از 297 تا 337)

کلید واژه های ماشینی : تصوف ،خانقاه ،خواجه رشید الدین ،غازانی ،تصوف در دوره ایلخانان ،سماع ،رشید ،صفوة الصفا ،شیخ صفی‌الدین ،وزیر ،پیر ،خانقاه وزیر غیاث‌الدین محمد رشیدی ،خواجه غیاث‌الدین ،طریقت ،سلطان ،پادشاه ،ارادت ،حکایت ،غیاث‌الدین محمد فرزند خواجه رشید ،خواجه غیاث‌الدین محمد فرزند خواجه ،بغداد ،تاریخ ،رسوم تصوف در دوره ایلخانان ،خواجه غیاث‌الدین وزیر ،خواجه رشید بجهت خانقاه شیخ ،غیاث‌الدین وزیر بدست شیخ صفی‌الدین ،خواجه غیاث‌الدین وزیر بدست شیخ ،مکاتبات رشیدی ،خواجه غیاث‌الدین محمد رشیدی ،خانقاه منکوحه وزیر غیاث‌الدین

خلاصه ماشینی:

"در حکایت سیزدهم از تاریخ مبارک غازانی«در ابواب البر که پادشاه اسلام در تبریز و همدان و دیگر ولایات انشا و احداث فرموده و موقوفات و تربتهای ایشان و خیراتی که نذر کرده»ضمن شرح«موقوفات ابواب البر مذکور و سائر خیرات و مبرات‌ که ضمائم آنست بموجب شرط واقف غازانخان تقبل الله منه برحسب مفصل وقفیه‌ مبارکه بطریق اجمال»لوازم و وسائل و مرتزقه خانقاه گنبد علی چنین بقلم آمده است: «خانقه اضافت فرش و طح و آلات مطبخ و وجه روشنائی و عطر مواجب مرتزقه‌ از شیخ و امام و متوفه و قوالان و خادم و دیگر اصناف عمله مصالح آش بامداد و شبانگه و سماع عام در ماهی دو نوبت صدقه معینه برسم فقرا و مساکین جهت بهاء کرباس و مدارس و پوستین گول»2 ایضا در تاریخ مبارک غازانی در حکایت سیزدهم از خانقاه بوزینجرد سخن‌ رفته است:«و در ولایت همدان در حدود سفید کوه در دیه بوزینجرد خانقاهی معتبر ساخته و املاک بسیار بر آنجا وقف کرده و وارد و صادر از آن خیر در آسایش‌اند چنانکه همگنان مشاهده میکنند»3 در پایان مکتوب سی و سوم از مکاتبات رشیدی«که بر اهالی خوزستان نوشته‌ موشح بمهماتی چند»از خانقاه همدان و مدرسه خانقاه سلطانیه ذکری بمیان‌ آمده است بدین ترتیب:«و گفته‌ایم که روغن و کشک گوسفندانرا نقل آش خانه‌ همدان گرداند تا صرف صادر و وارد و فقراء و مساکین و ابناء لسبیل آنجا شده‌ مردم آن بقعه را رفاهیتی تمام حاصل گردد،و پشم آنرا مجموع نقل شیراز گرداند (1)-مکاتبات رشیدی ص 341-342 (2)-غازانی ص 209 (3)-غازانی ص 215 تا بجهت خانقاه همدان و مدرسه ارزنجان و مدرسه سلطانیه زیلوهای پسندیده‌ لایق بسازند،و نقل دار السلطنه تبریز گردانند»1 حافظ ابرو در ذیل جامع التواریخ رشیدی در«ذکر عمارت شهر سلطانیه و بنای قلعه آن»از خانقاه سلطانیه که ذکر آن در بالا گذشت اسم برده است: «در اینجا قریب هزار خانه بوده و عماراتی عالی در مناره بزرک بر دو طرف ایوان‌ آن و در عمارت مدرسه دارالشفا و خانقاه هریک با موقوفات بسیار و تاکنون(یعنی‌ زمان حافظ ابرو)بعضی از آن عمارت باقی است»2 ایضا در مکتوب چهل و پنجم از مکاتبات رشیدی«که بر شیخ صفی الدین اردویلی‌ قدس سره نوشته است»حواله‌ای از جانب خواجه رشید الدین بجهت خانقاه شیخ صفی الدین‌ مسطور است:«در این وقت بجهت خانقاه مخدومی که مطرح انوار هدایت و مظهر اسرار ولایت است اندک وجهی بر ولایت مذکور حواله رفته تا در لیلة المیلاد رسول الله‌ صلی الله علیه و سلم سماطی سازند،و اعیان جمهور و صدور اردبیل حاضر گردانند و سماعی صوفیانه بفرمایند،و عندالفراغ این درویش دلریش را بدعای خیر یاد کنند و مفصل احوالات مذکوره بر حاصل املاک غازانی و رشیدی ملکی و ضمانی که ملکی‌ حلال و مالی بی‌وبالست حوالت رفته است بدین موجب:.."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.