خلاصه ماشینی:
1از اسامی خاصی که در تورات فراوان دیده میشود،بجز دو اسم «یوسف»و«یعقوب»هیچیک را در قرآن نمیبینیم2و در اینجا نه عدد هست،نه زمان و نه مکان:آنکه میگوید«یوسف را مکشید»یکی از برادران اوست؛او را بدرهمی چند میفروشند؛آنکس که او را در مصر میخرد بزنش چنین و چنان میگوید؛حتی صراحة تعیین نشده است که یوسف چند برادر داشت.
در یالکوت1(سفر تکوین،146)قطعهیی قید شده است که نظیر این واقعه را در آنجا میبینیم: «او میخواست یوسف را فورا بکشد ولی اطرافیانش گفتند اگر او را بکشی پولی که برای خریدنش پرداختهیی هدر میگردد.
علت این را هم که پوطیفار با اینکه میدانست یوسف بیگناه است وی را زندانی ساخت در میدراش راباه(سفر تکوین،فز،10)چنین مینویسد: «پوطیفار بیوسف گفت:خوب میدانم که تو بیگناهی،ولی برای حفظ شرف خانوادهام ترا مجازات میکنم».
(1)- Yalkout (2)- Midrasch Tanhuma در میدراشها گادل1،چاپ Schechter (لط،14،ص 590)نیز این موضوع هست، ولی بجای پرتقال نان و گوشت یا یک غذای کامل مینویسد و سپس اضافه میکند که: «مهمانان بزن پوطیفار گفتند:تا از خواجهء یوسف نخواهی که وی را زندانی کند هرگز بمقصود خود نمیرسی و تنها بدینوسیله است که او خواهش ترا میپذیرد.
)در میدراش راباه(سفر تکوین فط،7-8)یک روایت عبرانی هست که بنا بر آن روایت همهء کاهنان و معاصران مصر تعبیرهای مختلف خواب پادشاه را گفته بودند ولی این تعبیرها فرعون را اقناع نکرده بود.
14-طبری گوید:«یوسف یهودا4را برای خود وصی قرار داده بدو گفت: این وصیت مرا نسل بنسل برسان تا وقتی که بنی اسرائیل از مصر میروند مرا در تابوتی گذارده ببرند و نزد نیاکانم ابراهیم و اسحق و یعقوب بگذارند.