Skip to main content
فهرست مقالات

رمانتیسم در فرانسه

نویسنده:

مترجم:

ISC (15 صفحه - از 203 تا 217)

کلید واژه های ماشینی : درام، تئاتر، هوگو، فرانسه، تراژدی، رمانتیک، نمایش، اشعار، تراژدی کلاسیک، شکسپیر

خلاصه ماشینی: "ضمنا،در زمینهء همین تئاتر بود که نمونه‌های خارجی،بهمان طریقی که فرانسویها قبلا ادبیات اروپا را مسخر کرده بودند،با حداکثر قدرت و تسلط در فرانسه استقرار میافت و نویسندگان‌ نمایشنامه بیش از شعرای متغزل قهرمان مبارزهء شاعرانه قلمداد میشدند،زیرا سستی و عدم لطافت اشعار تغزلی کلاسیک مورد قبول همگان بود. باز در همین سال،یکی از اعضای جوان محفل ادبی هواخواهان رمانتیسم موسوم‌ به«گیرو»،با موفقیت درخشانی اثر خود را بنام«جنازه‌ها»،که در واقع کوشش‌ جسورانه‌ای در زمینهء وارد ساختن تغزل در نوع دراماتیک بود در سالن تئاتر«اودئون» نمایش میدهد. ولی مجلهء آزادیخواه«لوگلوب»که انقلاب دراماتیک را یکی از عناصر اصلی برنامهء خود میپندارد،بکمروئی و حزم و احتیاط«لومرسیه»اعتراض‌ میکند و میپرسد چرا نباید خصوصیات واقعی آثار«شیللر»را حفظ کرد و از چه رو باید با نوعی فرسوده و حتی مرده(نوعی دراماتیک فرانسه)از در مصالحه وارد شد؟ در سال 1825،«لوبرن»در نمایشنامهء«لوسید داندالوزی»1،مقتبس از درام‌ «لوپ دوگا»،تهور بیشتری بخرج میدهد:در این نمایشنامه«لوبرن»برای اولین‌بار کلمهء اطاق را بجای معادل ادبی آن بکار میبرد!در برابر این اساعهء ادب،بازیگران‌ طغیان میکند،تماشاچیان دست باعتراض میرنند و در نتیجه نمایشنامه با شکست‌ مواجه میگردد. برخلاف نمایشنامهء«لوبرن» اثر«سومه»بنام«ژان دارک»3،از آنجا که مؤلف آن نویسندگان مجلهء«لاموز فرانسز» یعنی یاران دیرین خود را ترک گفته و قوانین و لحن کلاسیک را مرعی داشته بود، در همین سال با موفقیت بزرگی روبرو میشود:کم‌کم این سئوال پیش میاید که آیا مردم گستاخیهائی را که در روی صحنهء تئاتر تاب تحمل آنها را ندارند در تئاتر مکتوب‌ متحمل میشوند؟«تئاتر کلارا گازول»اثر«مریمه»،با وجود تازگیهائی که بیازار میاورد،در سال 1825 موفقیت عظیمی در کلیهء مجامع ادبی کسب کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.