Skip to main content
فهرست مقالات

کودکان کم خوان

نویسنده:

(9 صفحه - از 372 تا 380)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، خواندن، ضریب هوشی، کودکان خانواده‌های متوسط کتاب خواندن، کودکان کم خوان، مدرسه، دانش‌آموز، علاقه، مشکل خواندن، قدرت خواندن

خلاصه ماشینی:

"به عقیده بسیاری از متخصصان فن خواندن،اگر قدرت ادراک کودکان‌ از مطالعه در دورهء ابتدایی شش ماه عقب‌تر از استعداد بالقوه آنان باشد نشان‌دهندهء آن است که این قبیل کودکان از نظر قدرت مطالعه نیاز به‌ درمان دارند و اگر از آن محروم بمانند در دوره‌های متوسطه اختلاف و عقب- افتادگی تا دو سال افزایش می‌یابد. به گمان این گروه در خانواده‌های کم‌درآمد تعداد بسیار اندکی‌ کتاب در دسترس اطفال است و بچه‌ها معمولا با والدین خود کمتر به صحبت‌ می‌نشینند و تفاوت کلی آنان با کودکان مرفه در همین مورد است. عده دیگری از متخصصان به اهمیت‌ نقش هوش و ادراک کودک اشاره می‌کنند و معتقدند که مشکل خواندن در دانش‌آموزان دبیرستانی نتیجهء پائین بودن ضریب هوشی آنان در سنین‌ دبستانی است. بیشتر از(به تصویر صفحه مراجعه شود)بچه‌های‌ دنیا،دچار ضعف بینائی هستند که مانع خواندن آنها می‌شود و معمولا در اثر بی‌توجهی این نقیصه همچنان در کودکان باقی می‌ماند. آزمایشی که برای تعیین آمادگی خواند از 52 دختر و 52 پسر که‌ از نظر اجتماعی-اقتصادی و نژادی وابسته به 8 گروه مختلف بودند،به عمل‌ آمد نشان داد که هیچ یک از عوامل اجتماعی-اقتصادی و نژادی نمی‌توانند به‌ تنهائی خطری برای فن خواندن بشمار روند ولی از طرف دیگر،تاثیر متقابل‌ این عوامل بر یکدیگر نیز انکارناپذیر است. از اینرو کتابها و مجلاتی که کودکان در خانه می‌بینند بر نیروی‌ تشخیص او در گزینش مواد خواندنی تأثیر زیادی دارند و از سوی دیگر علائق‌ پدر و مادر نیز بی‌شک بر این گزینش و پرورش علاقهء کودک موثر است. Wilson Library Bulletin,Vol. 50(May 1976)PP. "Library and the disadvantaged reader"."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.