خلاصه ماشینی:
"این محور نشان میدهد که هر برنامه آموزشی بر کوهی از آموختههای قبلی تکیه دارد و مقدمهای برای حرکتهای بعدی است.
سخن ما در مجموععه مقالاتی که از این پس خواهد آمد،در زمینهء راهبردهای آموزشی برای فعالیتهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) تکمیلی(قسمت سوم محور فوق)در آموزش علوم تجربی است.
1-هر تلاش آموزشی باید هدفدار باشد و هدف فعالیتهای تکمیلی هدف درس مربوطه است.
3-در فعالیتهای تکمیلی باید بر علایق دانشآموزان تکیه کرد؛زیرا این برنامهها فرصتهای مناسبی برای توجه به تفاوتهای فردی و«انفرادی کردن»آموزش است.
5-چون فعالیتهای تکمیلی بخشی از فرآیند وسیع یاددهی یادگیری است،باید راههای هدایت و باز خورد آنها به کلاس در متن برنامه مورد توجه قرار گیرد.
(ادامه دارد) زیرنویس (1)در کتاب معلم علوم اول(1373)نحوه بارمبندی امتحان،هر سه ماه بدین صورت پیشنهاد شده است: 10نمره برای فعالیتهای یادگیری داخل کلاس،5 نمره برای فعالیتهای خارج از کلاس و 5 نمره برای امتحان شفاهی پایان ثلث."