چکیده:
این مقاله روش سنتی قرار دادن کتابها را برحسب موضوع در قفسههای کتابخانه و نیز دلایل کنار گذاشته شدن اینروش را در کتابخانههای تحقیقاتی اروپا نشان میدهد. همچنین دوباره ظاهر شدن آن را با بعضی تغییرات در کتابخانههای دانشگاهی بعد از جنگ بیان نموده و از نظریههای تازهای که مخالف استفاده قفسه باز برای کتابخانههای تحقیقاتی است سخن بمیان میآورد.
خلاصه ماشینی:
"Leyh معتقد بود که به سبب کمبودهای بودجه،جاو کارمند،روش ردهبندی باعث انبار شدن کتابها میشود و نمیتوان کتابهای جدید را با این روش پیچیده و تکراری بسادگی آماده کرد،او ضمنا کهنگی طرحهای ردهبندی موجود و کوششهای زیادی را که برای تازه کردن سیستمها بمنظور همگام بودن با توسعه علوم در تمام رشتهها میشد تغییر کرد و نتیجه گرفت که به سبب اینکه طرحهای ردهبندی بخاطر تفاوتهائی که در نظمهای مختلف وجود دارد کتابها را از یکدیگر جدا میکنند،وگردآوری کتابهای هم موضوع در یکجا غیر ممکن است و در نتیجه محقق مجبور است که کتابهای مورد نیاز را از محلهای مختلف جمعآوری کند،میتوان با استفاده از منابع کتابشناسی سنتی کتابهای لازم سریعتر پیدا کرد و از تلف شدن وقت بخاطر جستوجو درمیان قفسهها جلوگیری کرد،همانطور که Leyh اشاره کرده،یک نظم دائمی،عموما کتابهای جدید را در ردهبندی سالانه کنار هم قرار میدهد و کتابهای آن محدوده بخصوص بسادگی جابجا میشوند،در پیروی از نظریه Leyh بعضی از کتابخانههای بزرگ بخش جداگانهای براساس ترتیب تاریخی تنظیم کردند.
تحقیقی که انجمن کتابخانههای تحقیقاتی انجام داده نشان میدهد که بازیابی مطالب با کامپیوتر در کتابخانههای دانشگاهی راهی سریع و مناسب است، بازیابی مطالب بصورت تخصصی و ترکیبی با موضوعها یدیگر با این وسیله بهتر از روشهای سنتی انجام میگیرد: با این ترتیب بحثهائی که در مورد جست و جو درمیان قفسههای باز کتابخانه میشد، قانع کننده بنظر نمیرسید زیرا محقق از راه جست و جو درمیان کتابها تنها اندکی از منابع اطلاعاتی دسترسی پیدا میکند که مستلزم هزینه زیادی نیز هست،باتوجه به این فعالیتهای جدید هزینه گزافی که صرف ردهبندی و تنظیم کتابهای یک مجموعه تحقیقاتی میشود با تعداد مراجعان متناسب نیست."