Skip to main content
فهرست مقالات

جنبه های تجسمی ادبیات کودکان در آثار صمد بهرنگی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کودک ،صمد ،ماهی سیاه کوچولو ،داستان ،تخیل ،آثار صمد ،آثار صمد بهرنگی ،ادبیات کودکان در آثار صمد ،دریا ،بزرگسال ،الدوز ،زندگی ،انسان ،خواننده ،جریان ،جهان ،تصاویر ،داستانهای صمد ،تصاویر ماهی سیاه کوچولو ،شخصیت ،داستان الدوز ،ساختن ماهی سیاه کوچولو ،جریان داستان متعلق‌به جهان کودکان ،اجتماعی ،واقعیت ،واقعی ،متن ،منطق ،شکل جریان داستان متعلق‌به جهان ،شازده کوچولو

خلاصه ماشینی:

"در اینجا یک سئوال برای کوچک مطرح است،آیا ماهی سیاه کوچولو در این جریان قصدش دیدن دریا بود و یا مبارزه با ماهیخوار(؟) این همان حالت غالب دید بزرگسالانه بر جهان کودک است. ولی نویسنده با پیاده کردن اوضاع اجتماعی خودش در روی یک نظام‌ طبیعی مثل دریا،هر یک از شخصیت‌های داستان را تبدیل به یک سمبول اجتماعی می‌کند و این‌ پرسش پیش می‌آید که آیا ماهی سیاه کوچولو قصدش نجات دادن ماهی‌ها از شر ماهیخوار بوده‌ است و یا زندگی در شکل تازه‌ای از محیط؟ از طبیعت و جوانب در آثار صمد بعنوان زمینه‌ای استفاده شده تا موارد و مسایل‌ اجتماعی روشن شود. زیرا صمد از دو شکل‌ (Form) متفاوت در نشان دادن تم داستان استفاده می‌کند،یکی شکل اجتماعی و دیگری‌ شکل تخیلی طبیعت،شاید این یکی از دلایل آن باشد که تا بحال آثار صمد،بحز یکی که‌ ماهی سیاه کوچولو باشد و آنهم از موفقیت چندانی برخوردار نیست مصور نشده‌اند. اشکال از نظر طبیعی کامل هستند ولی جنبه‌های‌ اجتماعی که مد نظر نویسنده بوده است در رساندن تم داستان چنان نیست که مکمل آن باشد، اگر نقاش می‌خواست این نکات را رعایت کند،می‌بایست به ماهی سیاه کوچولو خصوصیاتی‌ انسانی می‌بخشید. و اگر برای درخت هلو نیز همین ضوابط رعایت شود،باید که درخت هلو در عین‌ برخورداری از شکل طبیعی خود خصوصیاتی انساین را القاء کند تا از این راه وحدت طبیعت و انسان اجتماعی مطرح در داستانهای صمد با هم مطرح باشند و خوانندهء کوچک بتواند منظور نویسنده را براستی دریابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.