Skip to main content
فهرست مقالات

خلافت در قرآن

نویسنده:

مصحح:

(4 صفحه - از 23 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : خلافت، ملایکه، حق متعال، فساد، آدم، ظاهر، خلقت، ظاهر آیه شریفه، زمین، علم

خلاصه ماشینی:

"تا قیامت آزمایش دایم است در آیات شریفه مذکوره،نکاتی از قرار آن‌چه ذیلا مذکور می‌شود به نظر می‌رسد: نکته اول:این‌که حق متعال اراده سنیه خود را به فرشتگان‌ خبر داد،شاید به این جهت باشد که آنان را آماده نماید که در مقصدی که حق متعال دارد با موجودات بشری مساعدت نمایند و امر خلیفه الله را که برای تکمیل نفوس مستعده و آماده است، اطاعت کنند و شاید سجده‌ای که بعدا ملایکه مامور انجام آن‌ شدند،یک سجده خشک و خالی و ابتدایی نباشد،بلکه رمز اطاعت دایمی از مقام خلیفه اللهی باشد،چه آدم و چه خاتم و چه‌ خاتم اوصیاء،حضرت بقیه الله و برای این مقصد چنین به نظر می‌رسد که اولا فرمود که این موجود خاکی جانشین من است و کل الصید فی جوف الفراء،برای این‌که این کلمه ظاهر است که‌ این موجود مظهر الهی است و نمونه‌ای از قدرت و هم رحمانیت‌ و احاطه حق متعال،به حدی که مناسب با تربیت بشری و تکمیل نفوس انسانی است. چهارم حکم عقل غیر مستقل برای این‌که اگر فرضا عقل‌ درک نکند که لازم است حق متعال واسطه بین خود و خلق خود قرار دهد ولی پس از آن‌که خدا این واسطه را فی الجمله قرار داد، عقل به طور یقین درک می‌کند که اگر مصلحت ایجاب می‌کند فرق بین زمان آدم و زمان داود که حق متعال می‌فرماید: یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق (ص62/83/)یا ازمنهء دیگر مسلما نمی‌باشد بلکه هر قدر آمار افراد بشری رو به زیادتی می‌رود عقل حکم می‌کند که‌ احتیاج به خلیفه زیادتر خواهد بود و در این جهت هیچ شبه‌ای‌ نیست."

صفحه:
از 23 تا 26