Skip to main content
فهرست مقالات

«خلافت و ولایت» از دیدگاه عالمان

نویسنده:

(6 صفحه - از 28 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : خلافت و ولایت ،پیغمبر ،بزرگوار ،متن قرآن ،ولایت علی ،جلوگیری از نشر حدیث ،اهل سنت ،سخن می‌گوید ،بیان استاد ،نشر حدیث ،سخن گفته‌اند ،تفسیر دقیق ،دقیق ،نشان می‌دهد ،نقل می‌کردند ،بحث می‌کند

خلاصه ماشینی:

"وی پس از پژوهشی‌ بنیادین می‌نویسد:آنچه نظریه ما را در جلوگیری از تدوین‌ حدیث-جلوگیری از تدوین آن برای از بین بردن و پنهان‌ ساختن احادیث نبوی درباره امامت علی(ع)و اهل بیت آن‌ بزرگوار-تاکید می‌کند،این است که آنان افزون بر منع نگارش‌ و تدوین،از نشر و روایت آن نیز با تمام توان جلو گرفتند. در تعیین مصداق این آیه نیز استاد بیشتر و پیشتر از هر چیز به متن قرآن تکیه می‌کند و با مقارنه و تطبیق،محتوای‌ آیه با حوادث زمان و واقعیت‌های موجود در آن روزگار می‌نویسد: با توجه به مطالب بالا،کوچکترین شک و تردیدی باقی‌ نمی‌ماند که آنچه پیغمبر باید تبلیغ می‌کرده،همان موضوع‌ ولایت و خلافت بوده که شرط قبولی اعمال است،چنانکه‌ شیعه معتقد است و... استاد در این بخش،از جنگهای جمل«صفین»و انگیزه‌ها و پیامدهای‌ آن سخن می‌گوید،و عوامل پیشرفت و چگونگی جباریتهای‌ معاویه را می‌نمایاند و با عرضه گوشه‌هایی از تاریخ و خیانتها و جنایتهای اصحاب زر و زور و تزویر،و ترسیم چهرهء تهی‌مغزان‌ و تنگ‌اندیشان و موضع زشت آنان در برابر علی(ع)و تحلیل‌ چگونگی نیرنگها و تردستیهای سیاست‌بازان و مالا پراکنده‌ شدن قشون علی(ع)بار دیگر مرثیهء مظلومیت علی(ع)را می‌سراید،و شداید و سختی‌های علی(ع)را که پس از این‌ ماجراها به نهایت رسیده بود بازمی‌گوید،و از عظمت‌های‌ روحی و شخصیت ممتاز آن بزرگوار عاقانه سخن می‌گوید،و موضع راستین امام را در مقابل حیله‌ها و نیرنگهای دشمنانش‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) چهره منور سیاست علوی را به نمایش می‌گذارد و سیاست‌ آمیخته به دروغ و نیرنگ مخالفان او را افشا می‌کند و آنگاه‌ می‌نویسد: علی علیه السلام مجسم است؛آن حضرت فرمود:«ماییم‌ موازین عدل در قیامت»."

صفحه:
از 28 تا 33