Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن نویسی

نویسنده:

(15 صفحه - از 11 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،پیامبر ،وحی ،نوشتن ،کاتب ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،کتابت ،زید بن ثابت ،قرآن نویسی ،معاویه ،کتاب ،کاتب وحی ،زید بن ثابت وحی ،تاریخ قرآن کریم اثر ،قرآن کریم اثر دکتر حجتی ،خدا ،علی علیه‌السلام ،علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام ،کتابت وحی ،نوشتن وحی ،بن ابی ،آیات قرآنی ،شخص پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،کاتب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،اسلام ،پژوهش تاریخ قرآن کریم اثر ،کاتبان پیامبر ،حضرت علی علیه‌السلام ،نوشتن قرآن ،کسانی

خلاصه ماشینی:

"البته وقتی که گفته می‌شود کاتب وحی منظور تمام آنان نیست بلکه بیشتر منظور علی علیه السلام،عثمان و زید است که کار کتابت از طرف پیامبر به آنان واگذار شده بود و اغلب با پیامبر بودند ولی اگر بخواهیم تمام آنانی که (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) قرآن را می‌نوشتند و یا نوشته‌ای از قرآن داشتند محاسبه کنیم تعداد بیش از 50 نفر می‌شود که البته تعدادی هم حافظ و کاتب اجزائی از قرآن بوده‌اند. 36 چرا پیامبر صلی الله علیه و آله از دیگران برای کتابت وحی استفاده نمود؟ شیخ صدوق در معانی الاخبار در مورد نوشتن معاویه در نزد پیامبر از قول امام صادق علیه السلام چنین نقل می‌کند:ابو حمزه ثمالی می‌گوید:از امام صادق شنیدم که او فرمود:«روزی معاویه نزد پیامبر مشغول نوشتن بود و تکیه بر سر شمشیرش داده بود آنگاه پیامبر فرمود:هر کسی روزی را که این شخص(معاویه)فرمانفرما است درک کند باید پهلوی او را با شمشیر بشکافد. ادامه می‌دهد: «از اینجا می‌توان به دلیل این که پیامبر از معاویه و عبد الله ابن سرح در نوشتن وحی استفاده می‌نمود-با این که آنان از دشمنان بودند-پی برد و آن این که مشرکین می‌گفتند:«محمد قرآن را از جانب خود می‌گوید و در هر حادثه‌ای آیه‌ای می‌آورد که پنداشته شود که آن آیه بر او نازل شده است» چرا که روش کسی که در حادثه‌های مختلف در زمانهای مختلف سخن می‌گوید،این است که هنگامی که آن کلام را تکرار می‌کند الفاظ آن را تغییر می‌دهد و در مرتبۀ دوم و پس از گذشت زمانی از آن دیگر آن الفاظ اولیه را نمی‌آورد مگر اینکه الفاظ و معنی آن و یا حداقل الفاظ آن را تغییر دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.