چکیده:
عبد المجید شریفزاده،پژوهشگر و محقق در زمینه هنرهای اسلامی و قرآنی است. وی دارای لیسانس در رشته صنایع دستی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر از دانشگاه تهران است.از جمله کارهای پژوهشی شریفزاده در زمینه نگارگری و پژوهش در شیوهها و مکاتب نسخ خطی و هنرهای سنتی است که در قالب مقالات متعدد و چندین کتاب از جمله کتاب«تاریخ نگارگری در ایران»،کتاب«نامورنامه»و کتابی مربوط به هندسه نقوش برای آموزش و پرورش به چاپ رسیدهاند.در زمینههای هنرهای اسلامی و قرآنی و ویژگیهای آن گفتوگویی با عبد المجید شریفزاده انجام دادهایم که از نظرتان میگذرد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه شما در زمینه هنرهای اسلامی و به خصوص هنر نگارگری، فعالیتهای پژوهشی انجام دادهاید،لطفا پیش از ورود به بحث هنرهای قرآنی، بفرمائید تعریف نگارگری چیست؟ در مجموعه فعالیتهایی که در هنر ایران اتفاق افتاده است،ما بخشی را با عنوان بخش نقاشی داریم که شامل طرحها و نقشهایی است که در دورههای مختلف ارائه شدهاند.
در دورههای بعد که نقاشی ایرانی،بیشتر تحت تأثیر غرب قرار میگیرد و از سبکهائی مانند رئالیسم،کوبیسم،آبستره بهره میبرد،این اتفاق دقیقا براساس فرهنگ و مبانی فکری و بصری غرب در ایران صورت میپذیرد، ولی بههرحال نقاش،نقاش ایرانی است که آداب و رسوم و علایق ایرانی خود را د رآثارش دخالت میدهد،هرچند که متأثر از سبکهای غربی باشد.
به همین دلیل،برای اینکه ابن تفاوت روشن شود و کسی که میخواهد به نقاش مراجعه کند،بداند به چه سبک و شیوهای مراجعه کند،نام دیگری برای این نقاشی انتخاب کردند،با عنوان«نگاره»و «نگارگری»که در ادبیات فارسی به کار رفته و به عنوان نقشاندازی بر روی شیء و بوم،بارها مورد استفاده قرار گرفته است.
علاوه بر این،یکبار معنایی نیز بعدها پیدا کرده است و نگارههایی را که به این شکل در اشعار فارسی به کار رفتهاند،به عنوان یک نام جدید یعنی«نگاره»و«نگارگری»برای سبک و شیوهء خاصی در نقاشی ایرانی انتخاب شدهاند که براساس سنتهای نقاشی ایرانی ادامه یافته و به امروز رسیده است.
در نگارگری نیز شاهد این اتفاق هستیم،که وقتی در کنار ادبیات قرار میگیرد و به عنوان مصورسازی کتاب انتخاب میشود،نوعی نقاشی را انجام میدهد که آن نوعی از ادبیات و فرهنگ به آن القاء میکنند و این ادبیات هم متأثر از فرهنگ اسلامی است."