Skip to main content
فهرست مقالات

خط «معلی» از یک «علی» آغاز شد

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 19 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : خط، هنر، معلی، خوشنویسی، گرافیک، حمید عجمی هنرمند خوشنویس، نستعلیق، خط معلی، قلم، حمید عجمی

خلاصه ماشینی:

"به نظرم هر هنرمند خوشنویس یک سری‌ اندوخته ذهنی دارد یعنی به لحاظ مشق نظری و قلمی و خیالی‌ برداشتهای تصویری در اندیشه‌اش ثبت می‌شود و رسیدن به این فرم‌ بیشتر به خاطر این بوده است که اگر ظاهر خط به خطوط عربی‌ نزدیک است بیشتر به خاطر مضامینی است که تداعی‌کننده خطوط و تابلوهای عربی است،چون مضامین و موضوع تابلوها بیشتر برگرفته‌ از کلام آسمانی قرآن یا احادیث ائمه(علیهم السلام)و کلام حضرت‌ امیر(ع)می‌باشد به همین خاطر استفاده از ششدانگ قلم در حروف‌ و کلمات صلابت بیشتر و استحکام مضاعفی را تداعی دارد و البته به‌ خود می‌بالم که همگان در بازدید از نمایشگاه فورا تداعی قدرت کار بزرگان و گذشتگان را به یاد می‌آورند و این ارتباط با خطوط متقدمین‌ را درمی‌یابند و الحمدلله سعی کردم از مسیر خوشنویسی سنتی خارج‌ نشوم و تهمت کار گرافیکی به من نخورد چون واقعا می‌خواستم این‌ اتفاق در بستر خوشنویسی سنتی رخ دهد. آقای عجمی هر پدیده اجتماعی مشخصاتی از فرهنگ و معماری‌ سرزمین‌اش را دارد فکر می‌کنید جای تذهیب،طلااندازی و نقوش‌ ایرانی در کار شما خالی است و باید فکری اساسی بکنید تا آنها هم‌ در رسالت شما شریک شوند،تا حس معنوی کارتان برای بیننده‌ عام تداعی بیشتر بکند چون بیننده خاص نوع نگاهش متفاوت است‌ و زیبایی کار را با جستجو و کنکاش و دقیق شدن پیدا می‌کند و قوت‌ و ضعف کارت را بازگو می‌کند؟ در این نمایشگاه به علت تنگنای وقت و به علت میلاد حضرت‌ امیر(ع)نتوانستم از نقوش مختلف بهره ببرم،ولی در آینده چرا باید از نقوش ایرانی و اسلامی بهره ببرم و در ثانی نمی‌خواستم در بازتاب اول رنگ و فرمهایی اضافه داشته باشد،تا استقلال هنر خوشنویسی بیشتر حفظ شود درحالی‌که معتقدم هنر نگارگری و تذهیب در القاء کردن حس فوق العاده می‌تواند نقش بسزایی داشته‌ باشد،منتها من می‌خواهستم هرچه می‌شود کارها ساده‌تر و بی‌آلایش‌تر باشد،اگر دقت کنید حتی رنگ کاغذ ما را به ساده‌گی‌ و گذشته دعوت می‌کند."

صفحه:
از 19 تا 26