Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و دانش هرمنوتیک

نویسنده:

(2 صفحه - از 36 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک، متن، قرآن و دانش هرمنوتیک، تفسیر، مفسر، فهم، تاویل، متن قرآن، هرمس، فهم و تفسیر

خلاصه ماشینی:

"» در برهه‌ای دیگر از حیات دانش هرمنوتیک که از آن به دوران مدرن‌ تعبیر می‌شود،هایدگر فهم را مبتنی بر پیش انگاره‌ها و پیش ساخت‌ها یعنی‌ مفروضات،انتظارات و مفاهیمی ساخت که از قبل از هرنوع تفکری بر تجربه مفسر و تاویل‌کننده فراافکنده شده‌اند و افق خاص هرگونه فهمیدن‌ را در تفسیر متن-که در نزد هایدگر تا افق وجودی انسان گسترش می‌یابد- تشکیل می‌دهند؛با این نگرش هرمنوتیک از عرصه معرفت‌شناسی خارج‌ شد و در حیطه کاوش‌های هستی شناسانه وارد گردید. تفاسیر فلسفی صدرالدین‌ شیرازی از آیات قرآنی و تاویلات عارفان از کلام خداوند و متن قرآن از جمله‌ نمونه‌هایی است که فرایند فهم و تفاسیر مختلف را در جهان اسلام باز نگه‌ داشته است و امروزه قرائت‌های کلامی جدید محمد مجتهد شبستری از کتاب و سنت که مبتنی بر هرمنوتیک کلاسیک هیرش بوده و در آن سخن‌ از وجود معنایی عینی در متون مقدس است و همچنین طرح نظریه«قبض‌ و بسط تئوریک شریعت»از سوی عبد الکریم سروش،نقطه آغاز هرمنوتیک‌ کلامی در زمان معاصر در فرهنگ ایرانی-اسلامی به شمار می‌روند. از مسائلی که محققان دانش هرمنوتیک به آن توجه کرده‌اند،مقدمات‌ و مقومات تفسیر متون است که آن را در پنج محور مورد بحث قرار داده‌اند؛ 1)پیش فهم یا پیش دانسته مفسر که پیش از این با عنوان«دور هرمنوتیکی»به اجمال اشاره شد و معلوم گردید که هیچ عنوان مفسری‌ نمی‌تواند افکار و یافته‌های خود را در خلاء و از عدم و به دور از تعامل‌ فرهنگی(معرفتی-اجتماعی)با زیست-جهان خود،به وجود آورد و لازمه‌ تفسیر هر متنی از دانسته‌های بیرونی می‌باشد."

صفحه:
از 36 تا 37