Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و دانش هرمنوتیک

نویسنده:

(2 صفحه - از 36 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک ،متن ،قرآن و دانش هرمنوتیک ،تفسیر ،مفسر ،فهم ،تاویل ،متن قرآن ،هرمس ،فهم و تفسیر ،کتاب مقدس ،انتظارات ،هرمنوتیک دانش خواندن متن ،یونانی ،تاریخ ،فهم متن ،انسان ،کلام ،عرضه ،شلایر ماخر ،تفسیر متن ،تاویل کتاب مقدس ،اسلام ،متن قرآن معنایی ،متون مقدس ،تاویل متن ،فهم و تفسیر قرآن ،سخن ،متنی فهم و تفسیر ،کلام الهی

خلاصه ماشینی:

"» در برهه‌ای دیگر از حیات دانش هرمنوتیک که از آن به دوران مدرن‌ تعبیر می‌شود،هایدگر فهم را مبتنی بر پیش انگاره‌ها و پیش ساخت‌ها یعنی‌ مفروضات،انتظارات و مفاهیمی ساخت که از قبل از هرنوع تفکری بر تجربه مفسر و تاویل‌کننده فراافکنده شده‌اند و افق خاص هرگونه فهمیدن‌ را در تفسیر متن-که در نزد هایدگر تا افق وجودی انسان گسترش می‌یابد- تشکیل می‌دهند؛با این نگرش هرمنوتیک از عرصه معرفت‌شناسی خارج‌ شد و در حیطه کاوش‌های هستی شناسانه وارد گردید. تفاسیر فلسفی صدرالدین‌ شیرازی از آیات قرآنی و تاویلات عارفان از کلام خداوند و متن قرآن از جمله‌ نمونه‌هایی است که فرایند فهم و تفاسیر مختلف را در جهان اسلام باز نگه‌ داشته است و امروزه قرائت‌های کلامی جدید محمد مجتهد شبستری از کتاب و سنت که مبتنی بر هرمنوتیک کلاسیک هیرش بوده و در آن سخن‌ از وجود معنایی عینی در متون مقدس است و همچنین طرح نظریه«قبض‌ و بسط تئوریک شریعت»از سوی عبد الکریم سروش،نقطه آغاز هرمنوتیک‌ کلامی در زمان معاصر در فرهنگ ایرانی-اسلامی به شمار می‌روند. از مسائلی که محققان دانش هرمنوتیک به آن توجه کرده‌اند،مقدمات‌ و مقومات تفسیر متون است که آن را در پنج محور مورد بحث قرار داده‌اند؛ 1)پیش فهم یا پیش دانسته مفسر که پیش از این با عنوان«دور هرمنوتیکی»به اجمال اشاره شد و معلوم گردید که هیچ عنوان مفسری‌ نمی‌تواند افکار و یافته‌های خود را در خلاء و از عدم و به دور از تعامل‌ فرهنگی(معرفتی-اجتماعی)با زیست-جهان خود،به وجود آورد و لازمه‌ تفسیر هر متنی از دانسته‌های بیرونی می‌باشد."

صفحه:
از 36 تا 37