Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه شناسی عصر نزول وحی

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : جامعه، اجتماعی، قرآن، عصبیت، تمدن، اسلامی، پیامبر، دین، فرهنگ، جمع

خلاصه ماشینی:

"ازاین‌رو آداب و رسوم بیشتر به شکل تقلیدی مطرح است و لذا جامعه، به عنوان جامعه‌ای بسته تلقی می‌شود،یعنی آداب و رسوم به صورت‌ زنجیره‌ای مطرح می‌شود و حتی نمونه‌های آن را در اسمها می‌بینیم که مثلا فرد می‌گوید چرا اسم پدر مرا بر روی بچه‌ات گذاشته‌ای و از این دست. به هنگام شروع رسالت،با توجه به خصوصیات عرب،جامعه چقدر پذیرای آن‌ حرفهای جدید بوده و چه شد که آن‌جامعه سنتی،این حرفها را پذیرت و بعد هم پیشرفت کرد؟ البته من فکر نمی‌کنم اسلام در مکه در طول سیزده سال که پیامبر آنجا بود،پیشرفت عمیقی داشته است. آیا این بحث را می‌توانیم با قانون‌مندی اجتماعی مرتبط بدانیم و آیا به‌طور مشخص قرآن قانونمندی خاصی را برای جامعه اسلامی و انسانها مطرح می‌کند یا نه؟ روی این موضوع اندیشمندان کار کرده‌اند. در سوره اسرا آیاتی‌ است که این سنن را بیان می‌کند و می‌گوید طمانینه مدینه آن وقتی است‌ که در جامعه شکرگزاری باشد. با توجه به این بحث جایگاه عدالت اجتماعی کجاست؟ یکی از همان سنن که در قرآن مطرح است،سنت عدالت اجتماعی‌ است. به‌ خصوص که می‌دانیم در سرزمینی که قرآن نازل شد به دلیل زندگی قبیله‌ای، فرد جایگاه فوق العاده‌ای ندارد با توجه به این موضوع قرآن‌چه دیدگاهی نسبت‌ به فرد و اجتماع دارد؟ این سؤال را می‌توان به نوع دیگری مطرح کرد که تاثیر قرآن در آن‌ جامعه روی چه موضوعاتی بود. لذا به تعبیر مرحوم علامه‌ طباطبایی و دکتر شریعتی،جامعه قبیله را به جامعه امت تبدیل کرد و امت‌ یعنی رابطه اجتماعی میان مؤمنان یک رابطه اعتقادی است."

صفحه:
از 30 تا 33