خلاصه ماشینی:
"3ولی با این حال قرائت ترتیل از جهت صفت به روش واحدی نبوده است؛شخص پیامبر اکرم(ص)که مخاطب سروش وحی بوده است،بر اثر تفاوت نوع ترتیل جبرائیل،بگونههای مختلفی منفعل و متاثر میگشته است؛هنگامی که«حارث بن هشام»از حضرتش سؤال نمود که:وحی چگونه بر شما نازل میشود پیامبر(ص) فرمودند: گاخی صدایی همانند صدای جرس بگوش من میرسید؛وحیی که اینگونه بر من نازل میشد،سخت گران و سنگین بود.
6 روایت دیگری محمد بن ابی عمیر از قول امام صادق علیه السلام نقل کرده که حضرتش فرمودند: «هرآینه قرآن همراه با حزن(و به صورت حزین) نازل شده است.
»7 گرچه جمع بین دو قرائت«مفخم»و«حزین»ناممکن نیست،اما ظاهر این دو روایت بر لزوم توجه به اختلاف در قرائت قرآن نزدیکتر است؛به تعبیر دیگر به نظر میرسد گاهی وصف غالب قرائت هنگام نزول،کوبندگی و جلال بوده و گاهی صدای حزین جبرائیل و وصف حزن آن بیش از هر چیز،شنونده کلام وحی را به خود جلب میکرده است.
هنگامی که حضرتش به توصیف قرائت جدشان علی بن الحسین پرداختند از ایشان سؤال شد که: آیا اینگونه نبود که پیامبر خدا(ص)با مردم نماز میخواند و[در حین نماز]صدای خویش را به قرائت قرآن بلند میکردند؟81حضرت کاظم در جواب فرمودند: «پیامبر اکرم(ص)فقط به مقدار طاقت مامومین با آنها رفتار میکرد»91 مفهوم این روایت آن است که گرچه پیامبر اکرم(ص) قدرت آفریدن قرائت مدهوشکننده را داشته است،اما به جهت رعایت حال مستمعین(خصوصا در حین نماز)از حسن قرائت خویش میکاسته است.
»32 قرائت حزین امام باقر علیه السلام گرچه در مورد ذکر و مناجات با خدا بوده است،اما به نظر میرسد اختصاصی به ذکر نداشته است؛خصوصا که قرائت قرآن نیز مشتمل بر ذکر و دعا است."