Skip to main content
فهرست مقالات

صدای حزین جبرئیل (3)

نویسنده:

(3 صفحه - از 42 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : قرائت، قرآن، روایت، قرائت ترتیل، صدای حزین جبرئیل، قرائت قرآن، تحدیر، مطلوبیت قرائت تحدیر و ترتیل، قرائت تحقیق و قرائت تدویر، قرائت تحدیر

خلاصه ماشینی: "امام هشتم علی بن موسی علیهما السلام در روایتی که‌ به قرائت خویش اشاره فرموده‌اند،توجه به معانی را در قرائت خود اینگونه بیان کرده‌اند: «اگر من می‌خواستم که قرآن را در کمتر از سه روز نیز ختم کنم، می‌توانستم؛ولی من به هیچ آیه‌ای نمی‌گذرم مگر آن‌که در آن آیه‌ و در شان نزول و زمان نزول آن اندیشه می‌کنم،پس به این جهت‌ است که در هر سه روز[و نه کمتر] یک ختم قران می‌کنم. 81 از کلام دیگری که از امام صادق علیه السلام نقل شده به دست‌ می‌آید که ادب قرائت کتب آسمانی دیگر نیز قرائت با صوت حزین‌ بوده است. ابن‌ ادریس از کتاب محمد بن علی بن محبوب به سند معتبری از امام‌ صادق علیه السلام نقل نموده است که فرمود: «همانا اما علی بن الحسین علیهما السلام خوش صداترین مردم‌ در قرائت قرآن بود و صدایش را بلند می‌کرد تا آن‌جا که اهل خانه‌ بشنود. ]»22 روایت مرسلی از پیامبر اکرم(ص)نقل شده است که مویدی بر مطلوبیت قرائت متوسط است: «پیامبر اکرم(ص)بر ابابکر گذشتند حال آن که او آهسته‌ می‌خواند؛بر عمر گذشتند حال آنکه بلند می‌خواند؛و بر بلال گذشتند، حال آن‌که او مقداری از سوره‌ای و مقداری از سوره دیگر قرائت‌ می‌کرد. »32 البته در بعضی از روایات قرائت آهسته نیز توصیه شده است که‌ با توجه به روایت فوق،یا حمل بر مرتبه دیگری از مطلوبیت می‌شود و یا به مواردی چون قرائت در موضع تقیه یا در نماز ظهر و عصر حمل‌ می‌شود."

صفحه:
از 42 تا 44