Skip to main content
فهرست مقالات

بر آستان کهکشان شکنج های نمادین

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 31 تا 34)

خلاصه ماشینی:

"*در ابتدا لطفا قدری درباره تاریخچهء هنر تذهیب در ایران که تذهیب‌ نسخه‌های خطی از جمله کارهای قرآنی را نیز شامل می‌شود،توضیحاتی‌ بفرمایید؟ *به‌طور کلی در زمینه تذهیب،بخصوص تذهیب در نسخه‌های خطی‌ از جمله قرآن‌ها و کتاب‌های دعا،تحقیقاتی کمی صورت گرفته و کمتر کسی‌ در این زمینه به تحقیق پرداخته است. اما در تحقیقاتی که خودم،بخصوص‌ در زمینه تاریخچه تذهیب از هزاره دوم قبل از میلاد انجام داده‌ام-که‌ البته برای این بحث اگر از دوره ساسانی شروع کنیم،کافی است-مشخص‌ می‌شود که سابقه این نقشها در قدیمی‌ترین دوران در ایران رواج‌ داشته است. به نظر من آنچه در دوره عثمانی به اوج خود رسیده بود،نتوانست همهء آثاری که در دوره تیموری‌ ایجاد شد،به وجود بیاورد،به همین دلیل گاهی در مقایسه می‌بینیم که‌ اصول کار شده در دوره تیموری،در زمینه تذهیب و رنگ‌آمیزی،بسیار منظم‌تر نسبت به دوره صفوی هستند. *به‌طور کلی هنر تذهیب در جهت اعتلای فرهنگ اسلامی و قرآنی چقدر می‌تواند نقش داشته باشد و جایگاه آن در این میان چیست؟ *در طول تاریخ قبل از اسلام نیز بر روی این آثار،یعنی نسخه‌های‌ خطی و یا پیام‌های الهی کار شده است. از طرفی،برخی از قرآن‌های‌ تذهیب‌شده بخصوص در قرون اولیه اسلامی،به احتمال بسیار قوی توسط هنرمندان دیگری مثل یهودی‌ها،مانوی‌ها و نستوری‌ها کار شده‌اند و ما دست هنرمندان این ادیان را در کارهای قرآنی خودمان می‌بینیم که به‌ شکل تزئینات صورت گرفته است و البته در این مسأله هیچ اشکال و منافاتی‌ هم وجود ندارد."

صفحه:
از 31 تا 34