Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش اصلی/ قرآن، تجلی جمال و جلال

(7 صفحه - از 10 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، امام، تفسیر، حمد، قرآن کریم، مفسر، اسم، فهم، عقل، خدا

خلاصه ماشینی:

"ولی این طرز تلقی در حضرت امام کمتر صادق است،بلکه آنچه در این‌ تفسیرها چه در پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب کاملا محسوس است، اندیشه عرفانی و نگاه اخلاقی،تربیتی و معنوی به مسایل تفسیری است و گاه موجب‌ شگفتی است که چگونه تفسیر ایشان این‌چنین جنبه ماورایی و معنوی پیدا می‌کند که گویا از خلق بریده و رو به سوی خالق نظر اندوخته و مخاطب را به آن سوها می‌کشاند و پرده‌های حجاب مادی را کنار می‌زند و به عالم دیگر سیر می‌دهد. *جناب آقای ایازی،نظر شما راجع به تبیین معرفت‌شناسانه حضرت امام از فهم‌ متون قدسی چیست؟ حجت الاسلام ایازی:هرمنوتیک نزد کسانی مانند شلایر ماخر (4381-8671)،نظریه‌ای فلسفی و شناخت‌شناسانه هم هست و نه‌ صرفا روشی برای شناخت پیچیدگی‌های فهم متون کهن،به این‌ جهت هدف در این گرایش درانداختن نظریه‌هایی است که با تبیین‌ پدیده فهم متن ما را در یک تفسیر کمک رساند کسانی مانند ویلهلم‌ دیلتای(مفسر و شارح نظریات شلایر ماخر)نیز هرمنوتیک را در حکم‌ روش کشف معنا و دلالت معنایی نیز می‌دانند. نکته مهم در این قسمت است که‌ ایشان می‌گویند:«محتمل است،بلکه مظنون است،که تفسیر به رأی راجع به‌ آیات احکام باشد،که دست آراء و عقول از آن کوتاه است و به صرف تعبد و انقیاد از خزان وحی و مهابط ملائکه الله باید اخذ کرد،چنانچه اکثر روایات شریفه در این باب در مقابل فقهای عامه که دین خدا را با عقول خود و مقیاسات می‌خواستند بفهمند وارد شده است»."

صفحه:
از 10 تا 16