چکیده:
در جوامع بشری پیوند میان قواعد اخلاقی و مقررات لازم الاجرا در عرصههای مختلف اقتصادی و بازرگانی نمودار شده است.با استفاده از اینترنت برای تجارت استفاده از موازین اخلاقی در دنیای مجازی نیز اهمیت یافت.باتوجه به اهمیت نقش تبلیغات مبتنی بر صداقت و پرهیز از فریبکاری در تبلیغ کالاها و خدمات در تجارت الکترونیکی در جلوگیری از نقض حقوق مصرفکنندگان در انتخاب آگاهانه محصولات موردنیاز از سوی آنها،این مقاله با استفاه از شیوه توصیفی تحلیلی به اخلاق کسب و کار و تبلیغات در تجارت الکترونیکی از منظر حمایت از مصرفکنندگان پرداخته است.در ابتدای مقاله مباحث کلی از قبیل مفهوم اخلاق و فلسفه اخلاق،اخلاق کسب وکار،تفاوتهای الزامات اخلاقی با الزامات حقوقی،مفهوم تبلیغات و اهمیت آن و موضوعات اخلاقی در تجارت الکترونیکی از منظر حمایت از حقوق مصرفکنندگان تبیین شده و پس از نقد و بررسی وضعیت حمایت از حقوق مصرفکنندگان در تبلیغات در قانون تجارت الکترونیکی کشور،نتیجهگیری،و پیشنهادی موردنظر برای ارتقای سطح حمایت از حقوق مصرفکنندگان کشور در تبلیغات در تجارت الکترونیکی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"9. موضوعات قابلتوجه در زمینه تبلیغات در تجارت الکترونیکی با رعایت حقوق مصرفکننده باتوجه به قابلیتهای اینترنت و امکان استفاده از شیوههای گوناگون برای تبلیغات در فضای مجازی و بهرهبرداری از آنها برای دستیابی به اهداف تجاری،تبلیغات در تجارت الکترونیکی از تبلیغات در تجارت سنتی پیچیدهتر است،اما اصولا برای انجام تبلیغات قواعد مشترکی به وجود دارد و با رعایت کردن آنها تبلیغات بهطور کلی عبارتاند از:صادقانه بودن تبلیغات یا بیان حقیقت درباره کالاها و خدمات مورد تبلیغ و گمراه نکردن مخاطبان تبلیغ با ارائه برخی از مطالب یا خودداری از بیان نکات قابل ذکر راجع کالاها و خدمات مزبور از سوی تبلیغکننده.
اما با عنایت به ویژگیهای فضای مجازی و استفاده از این فضا برای انجام تجارت الکترونیکی و تفاوتهای تبلیغات در فضای مجازی با تبلیغات در دنیای واقعی،علاوه بر استفاده از قواعد کلی مزبور،وجود مقررات خاص راجع به تبلیغات در فضای مجازی و مشخص کردن و تصویب ضوابطی معین برای رفع مشکلات ناشی از تبلیغات راجع به کالاها و خدمات در فضای مجازی ضرورت دارد تا با اعمال آنها پوشش مناسبی برای حمایت از حقوق مصرفکنندگان ایجاد شود و اقامه دعوا از سوی زیان دیده و جبران خسارتهای وارد شده به مصرفکننده در صورت لزوم امکانپذیر گردد.
اما باتوجه به ویژگیهای فضای مجازی و استفاده از این فضا برای انجام تجارت الکترونیکی و تفاوتهای تبلیغات در فضای مجازی با تبلیغات در دنیای واقعی،علاوه بر استفاده از قواعد کلی مزبور،وجود مقررات خاص راجع به تبلیغات در فضای مجازی و مشخص کردن و تصویب ضوابطی معین برای رفع مشکلات ناشی از تبلیغات راجع به کالاها و خدمات در فضای مجازی ضرورت دارد تا با اعمال آنها پوشش مناسبی برای حمایت از حقوق مصرفکنندگان ایجاد شود و اقامه دعوا از سوی زیان دیده و جبران خسارتهای وارد شده به مصرفکننده در صورت لزوم امکانپذیر گردد."