خلاصه ماشینی:
"دیپلماسی تجاری اصول و مبانی،عوامل تعیینکننده و تجربه کشورهای منتخب تهیهکننده:یحیی فتحی همکاران:دکتر مهدی فاخری،دکتر وحید بزرگی،یوسف حسنپور،رضا پاکدامن انتشارات:مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی یکی از نیازهای هر کشور به منظور اتخاذ سیاست تجاری مناسب آگاهی از جایگاه کشورهای طرف تجاری و اولویت هر کشور در برقراری روابط تجاری میباشد اما از آنجا که اکثر شیوههای رتبهبندی کشورها از لحاظ سیاسی توسط نهادهای غربی صورت میگیرد،احتمال میرود که گرایش سیاسی کشورهای غربی در این محاسبات،چه در تعیین شاخصها و چه در تعیین امتیاز هریک از عوامل تأثیرگذار،بیتأثیر نباشد.
بهطور خلاصه،یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که میتوان با بهرهگیری از مولفهها و ابزارهای دیپلماسی تجاری،روابط خارجی کشور را به نحوی توسعه داده و عمق بخشید که این روابط،باتوجه به اصل تعیینکنندگی عوامل اقتصادی در برقراری روابط تجاری در سطح بینالمللی و تعاملات موجود کشورهای جهان،منافع ملی را هم در بعد توسعه روابط اقتصادی-تجاری و هم در بعد توسعه روابط سیاسی-دیپلماتیک تامین نماید."