چکیده:
در این مقاله سعی میشود ابتدا با مروری بر سیر دانشنامهنویسی در جهان به روندی که باعث پدید آمدن نسل سوم دانشنامهها موسوم به دانشنامههای پویا شد،اشاره گردد.سپس با اشاره به تحولات به وجود آمده در این زمینه به نقش خرد جمعی در تدوین آنها اشاره میشود.در بخش بعدی مباحثی در زمینهء ارزیابی کیفیت اطلاعات مندرج در و یکی پدیا به عنوان یک دانشنامهء پویا ارائه میشود و در نهایت محدودیتهای اینگونه دانشنامهها و راهکارهای اصلاحی آن مورد بررسی قرار میگیرند.
خلاصه ماشینی:
"در بخش بعدی مباحثی در زمینهء ارزیابی کیفیت اطلاعات مندرج در و یکی پدیا به عنوان یک دانشنامهء پویا ارائه میشود و در نهایت محدودیتهای اینگونه دانشنامهها و راهکارهای اصلاحی آن مورد بررسی قرار میگیرند.
همانطور که ذکر شد،ویکی پدیا نمونهای از محصولاتی است که آنها را«محصول محتوای توزیع شده»4میگویند که در آن هر فردی این امکان را دارد که آنچه که میداند، از طریق وب سایتی به پایگاه دادهء مرکزی انتقال داده و با این کار مطالب ارسالی خود را برای دیگران قابل مشاهده سازد.
پژوهشهای انجام شده در مورد ارزیابی کیفیت اطلاعات از نظر رواج33و رسمیت نشان داد که ویکی پدیا از این جنبهها در رتبهء بالایی قرار میگیرد از این رو بهطور گستردهای حتی در میان حرفهمندان اطلاعاتی نیز کاربرد دارد(13؛19).
بنابراین میتوان گفت که کاربران در بررسی کیفیت اطلاعات ویکی پدیا علاوه بر معیارهای رواج و کمال بر کیفیت ویرایشهای انجام شده(که توسط فرد تازهکاری این ویرایش انجام شده است یا توسط فردی که قبلا ویرایشهای خوبی انجام داده است)تأکید میکنند(19).
یکی از تفاوتهای آن با ویکی پدیا در این است که در اسکولارپدیا هر مقالهای توسط یک شخص خبره در آن زمینه نوشته میشود که یا توسط عموم کاربران برای این کار انتخاب شده است،یا توسط ویراستاران این دانشنامه دعوت به نگارش مقاله شده است.
البته لازم به ذکر است که نسل سوم دانشنامهنویسی به معنی انقراض سایر انواع دانشنامهها نیست، چراکه حتی در جهان امروز نیز شاهد تدوین دانشنامههایی هستیم که توسط یک نفر نگارش شدهاند یا بنیادهای دانشنامهای فراوانی در سطح جهان با استفاده از نظرات نخبگان جامعه در حال تدوین دانشنامههای جدید در حوزهای مختلف موضوعی هستند."