چکیده:
اگرچه مفهوم«کتابخانهء دیجیتال»در اوایل دههء 1990 مطرح شده است،اما به عنوان مرکز گردآوری و تولید منابع اطلاعاتی گوناگون و قرارگاهی برای ارتباط میان متخصصان،کتابداران و کاربران به شمار میرود.ازاینرو،کتابخانهها بهویژه مدیران آنها به چگونگی مدیریت مؤثر این پدیده میاندیشند.قطعنظر از سایر مباحث مرتبط با مدیریت کتابخانههای دیجیتال مانند مدیریت محتوا،مدیریت دسترسی،مدیریت امنیت و نظایر آنها،مقالهء حاضر بر آن است تا با یک رویکرد آموزشی،دو رکن اصلی موجود در تعریف فدراسیون کتابخانههای دیجیتال یعنی کارمندان(کتابداران)و کاربران را مورد بررسی قرار دهد.بدین منظور،برخی مهارتها،برنامههای آموزشی و صلاحیتهای مورد نیاز پیشنهاد میشوند.همچنین،براساس متون مرتبط،به برخی ملزومات رابط کاربر کتابخانههای دیجیتال اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
">رویکردی آموزشی به مدیریت کتابخانههای دیجیتال علیرضا اسفندیاری مقدم1 عاطفه زارعی2 چکیده اگرچه مفهوم«کتابخانهء دیجیتال»در اوایل دههء 1990 مطرح شده است،اما به عنوان مرکز گردآوری و تولید منابع اطلاعاتی گوناگون و قرارگاهی برای ارتباط میان متخصصان،کتابداران و کاربران به شمار میرود.
قطعنظر از سایر مباحث مرتبط با مدیریت کتابخانههای دیجیتال مانند مدیریت محتوا،مدیریت دسترسی،مدیریت امنیت و نظایر آنها،مقالهء حاضر بر آن است تا با یک رویکرد آموزشی،دو رکن اصلی موجود در تعریف فدراسیون کتابخانههای دیجیتال یعنی کارمندان(کتابداران)و کاربران را مورد بررسی قرار دهد.
در مجموع،فارغ از سایر مباحث مرتبط با مدیریت کتابخانههای دیجیتال مانند مدیریت محتوا(17:49-54؛16:273-289؛11: 38-50)،مدیریت دسترسی(24:395- 412؛7؛18:19-28)،مدیریت امنیت (7)و نظایر آنها،مقالهء حاضر بر آن است تا با ارائهء یک رویکرد آموزشی به مدیران کتابخانههای دیجیتال،دو رکن اصلی موجود در تعریف فدراسیون کتابخانههای دیجیتال یعنی کارمندان(کتابداران)و کاربران را مورد بررسی قرار دهد.
لازم به ذکر است که در این زمینه،نیروی انسانی متخصص تنها محدود به کتابداران و حوزهء علم کتابداری اعم از فهرستنویسان، نمایهسازان و آرشیویستها نیست،بلکه با توجه به ماهیت کتابخانههای دیجیتال،شامل حوزههای مختلف از جمله علوم کامپیوتر نیز هست(17:50)،اما با توجه به رویکرد این مقاله،کتابداران مورد بررسی قرار میگیرند.
لازم به ذکر است که مدیریت کتابخانههای دیجیتال شامل مباحث دیگری از جمله حفاظت دیجیتال23،بودجهبندی،درآمدزایی،بازاریابی، سازماندهی اطلاعات،مانند فهرستنویسی منابع اینترنتی و دیجیتال،جستجو و جایگاه آن در مدیریت منابع،مرور و نقش آن در مدیریت منابع،برنامهریزی و توسعهء مجموعه نیز میشود، اما در این مقاله سعی شد با رویکردی آموزشی، مدیریت منابع انسانی اعم از کتابداران و کاربران نهایی مورد بررسی قرار گیرند."