Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش قرآن در مکتب رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم

نویسنده:

(16 صفحه - از 65 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،قرآن ،پیامبر ،قرائت ،مکتب رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،اقراء پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،قرائت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،شیوه تعلیم رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،قرائت قرآن ،آموزش پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،صحابه ،قرآن کریم ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نخستین ،آموزش قرآن در مکتب رسول ،بلال ،اقراء ،حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،تعلیم ،تیسیر ،کار رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نخستین معلم قرائت قرآن ،رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم بر اصحاب ،خدا ،تلاوت ،تشویق پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و ائمه ،خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در قرائت قرآن ،تعلیم قرآن کریم ،رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در قرائت

خلاصه ماشینی:

"پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در شیوه آموزش از یکسو، بر این اصل تأکید می‌کرد که «قرآن» هر کس به همان میزانی است که بر او اقراء شده و او آن را فرا گرفته است؛ لذا قرآن‌آموز را از انبوه کاری و انباشت تکاثری باز می‌داشت تا بقیه سوره‌ها را نیز به همان شیوه اصولی و صحیح اقراء از جناب ایشان یا دیگران فرا گیرد و از سوی دیگر، بر تکرار مستمر میزان فرا گرفته شده، به منظور تثبیت آن در قلب قرآن‌آموز، تاکید می‌ورزید: سئل رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم أی الناس خیر؟ قال: «الحال المرتحل، أی الفاتح الخاتم الذی یفتح القرآن و یختمه فله عندالله دعوة مستجابة»[7] (از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم سؤال شد: بهترین مردم چه کسی است؟ فرمود: حال مرتحل؛ یعنی کسی که پیاپی قرآن را به قرائت آغاز می‌کند و آن را به پایان می‌برد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نه تنها این تیسیر را در مورد لهجه‌ها به کار می‌گرفت، تا بلال حبشی، صهیب رومی، سلمان فارسی، عرب مکه و مدینه و طائف و بادیه و نقاط دیگر بتوانند قرآن کریم را به حسب استطاعت و با لهجه خود، به آسانی بخوانند و آن را برای خود «ذکر» قرار دهند، بلکه آن را در مورد اصحابی نیز که بدون داشتن ویژگی‌ها و تفاوتهای بالا، آیه و عبارتی را به طرق مختلف می‌خواندند، روا می‌داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.