Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی کلمات اضداد در قرآن کریم

نویسنده:

(10 صفحه - از 97 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،قرآن کریم ،کلمات اضداد در قرآن کریم ،اضداد ،کلمه ،لفظ ،لغت ،معانی ،عرب ،استعمال ،لفظ مشترک ،استعمال لفظ مشترک ،معنای متضاد وضع ،لفظ مشترک در کلام عرب ،اضداد لغوی در زبان عربی ،زبان ،وجد ،معنای متضاد ،القرآن ،آیات قرآن کریم ،وضع ،کلمات عربی وقوع لفظ مشترک ،اضداد لغوی در لغات عرب ،قرینه ،خفی ،کتاب ،استعمال الفاظ مشترک در کلام ،لغت در قرآن کریم ،اضداد لغوی ،مشترک لفظی

خلاصه ماشینی:

"گاهی این معانی در مقابل هم قرار دارند که «متضاد» خوانده می‌شوند؛ مثل کلمه «ظن» که به دو معنای یقین و شک در قرآن کریم استعمال شده است، یا کلمه «مسجور» که به دو معنای مملو و خالی آمده است. تضاد معنایی در اینگونه کلمات باعث غرابت معنای آنها شده است و برخی از علماء را بر آن داشته است که این الفاظ را در ضمن کتب غریب القرآن یا وجوه و نظائر قرآن و یا بطور مستقل و جداگانه مورد تحقیق قرار دهند؛ برای نمونه سیوطی ضمن تألیف کتاب «معترک الاقرآن فی مشترک القرآن» باب مستقلی را در کتاب «الاتقاق» به موضوع وجوه و نظائر قرآن اختصاص داده است. او می‌گوید: «لفظ مشترک در اصل برای دو معنی مختلف یا متضاد وضع نشده است؛ بلکه بسبب تداخل لغات به مرور زمان بوجودآمده است یا اینکه ابتدا لفظی برای معنایی استعمال شده، سپس برای معنای دیگری به عاریت گرفته شده است و در اثر کثرت این استعمال بمنزله اصل گردیده است»[6]. نظر به اینکه شب از روز منقطع می‌شود و روز از شب باید اصل هر دو معنا را یک معنا دانست؛ یا کلمه «السدفه» که به دو معنی نور و ظلمت اطلاق می‌شود اصل این کلمه به معنای ستر (پوشاندن) است؛ کما اینکه نور خورشید ظلمت شب را می‌پوشاند و برعکس ظلمت شب نور خورشید را می‌پوشاند»[7] و می‌افزاید: «محال است عرب کلمه‌ای را برای دو معنای متضاد وضع کند تا بطور مساوی به هر دو معنی دلالت کند. أ- گروهی معتقدند که این الفاظ توسط واضع واحدی تحقق یافته؛ یعنی شخص واحدی یک لفظ را برای چند معنا قرار داده و بدینوسیله، اشتراک لفظی محقق شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.