خلاصه ماشینی:
"11 و یا لامعی گرگانی در سرزنش مردی بخیل و ممسک،روزهدار بودن را دستاویزی برای سرزنش او قرار میدهد و میگوید: ماه رمضان گرچه شریف است و مبارک سی روز فزون نوبت او نیست به هر سال در خانهء او سال سراسر رمضان است تا حشر نبینند عیالاتش شوال21 و اینها نمونههای نادری از پرداختن به رمضان است وگرنه همچنانکه گفتیم توجه به رمضان المبارک و ویژگیهای آن در لسان شاعران متقدم غالبا بر محور همان موضوع مطرح شده-یعنی فرا رسیدن عید فطر و شادخواری-دور میزند و این مسئله به صورت تقلیدی ناپسند تا روزگار مشروطه نیز ادامه مییابد؛بدینگونه که برخی از شاعران شیعی نیز تحت تاثیر همان سوق و سیاق قدمای سخنور(از اهل جماعت)به عید فطر از همین دریچه نگاه کردهاند،اما جز معدودی از شاعران شیعی مذهب،دیگر سخنورانی که معتقد به عصمت و حقانیت اهل بیت رسالت علیهم السلام بودهاند،هرگز ممدوحین خویش را با ائمه هدی علیهم السلام برابر ننهادند و کسی را به اوصاف بیدلیل آنان نستودهاند.
البته ابن یمین فریومدی از قدما و ادیب الممالک فراهانی از متاخرین از زمره همان معدود افرادند که پیش ازین گفتیم و صد البته رویکرد این گروه نیز-به تقلید از شعرای عامه-صرفا تقلید نیست بلکه دلایلی دارد که در حوصله این مقاله نمیگنجد؛آنچه مهم است اینکه با تغییر نهاد حکومت در ایران و استقرار مذهب جعفری به جای مذهب عامه،شاعران شیعی با فرصت بدست آمده برای بودن و سرودن، همپای مناقب و مدایح آل رسول علیهم السلام به ستایش رمضان برخاستند و در ضمن ستایش این ماه عزیز به نزول قرآن،به لیالی قدر،به شهادت امیر المؤمنان(ع)،به و لادت ابا محمد مجتبی(ع)،به حرمت و حریم تکلیف الهی،به مبارکی و عظمت روز عید فطر و دهها موضوع و مسئلهء دینی و اخلاقی و انسانی پرداختند."