خلاصه ماشینی:
"تبیین مبانی کار روشنفکری در این زمینه نشان خواهد داد چه طیف وسیعی از فعالیتهای تجسمی در ایران نه تنها کار روشنفکری به حساب نمیآیند بلکه خارج از گفتمان فکری دوران قرار (به تصویر صفحه مراجعه شود) دارند،از این منظر است که درمییابیم چگونه آثار از روح انتقادی تهی شدهاند و میباید آنها را صرفا به عنوان کالا نگریست.
طی این فرایند تحلیلی درخواهیم یافت که آگاهی نسبت به گفتمانهای حاکم بر یک دوران چگونه میتواند به کار فکری ما بار روشنفکرانه دهد: «هرکس که در جریان یک فعالیت کرداری-فکری بکوشد و موفق شود که:1)این فعالیت را در جهت گسترش افق گفتمانی خاص قرار دهد،و قلمرو کارکردی آن گفتمان را دقیقتر(با روشن کردن امکانات بیانی آن،و نشاندادن اینکه در گسترهی این گفتمان چه میتوان گفت و چه نمیتوان گفت)،بر گسترهی امکانات بیان بیفزاید،2)ارتباط گفتمان را با زندگی اجتماعی و با«صورتبندی دانایی»و سامان حقیقت،و نیز با سازوکار قدرت،تا حدودی روشنتر کند و این نکته را به بحث بگذارد،3)حلقههای ارتباط گفتمان خاصی را با دیگر گفتمانهای رایج مستحکم کند،و در حالتی بهتر موجب پیدایش حلقههایی تازه شود،آن فعالیت کرداری فکریاش تبدیل به فعالیتی روشنفکرانه میشود.
شرط دوم؛ارتباط با زندگی اجتماعی کارهای تجسمی ما چگونه به فرهنگ یاری میرسانند و با نقش سازنده خود را در اجتماع به عنوان کار فکری ایفا میکنند؟ «شرط دوم در تبدیل کار فکری به کار روشنفکری این است که متفکر بتواند ارتباط گفتمانی را که درون آن کار میکند و از جنبههایی موفق به گسترش مرزهای آن شده،با زندگی اجتماعی و با صورتبندی دانایی و سامان حقیقت،و نیز با سازوکار قدرت،روشنتر کند و این نکته را به بحث بگذارد..."