خلاصه ماشینی:
"جدی نگرفتن جهان و جدی گرفتن خود تا آنجا پیش رفت که او با چنین دیدگاهی، جامعه هنری امریکا و تصویرگری را برای نیویورک تایمز و دیگر نشریات امریکایی را رها کرد تا زیر بار حرفها و نظریات مدیران هنری-که کارشناسان روابط اجتماعی امریکا بودند-نرود و فقط کار خودش را بکند،تا دنیای خود را خلق کند،دنیای مردی منزوی،مردمگریز،و تلخبین که نمیتوانست یا نمیخواست تصاویری را،که مردم امریکا میپسندیدند،به تصویر بکشد.
این چه اصراری بود که محصص داشت؟او که در این سالها آثارش به بیرون راه نمییافت و به دست علاقهمندانش نمیرسید،چرا روی این شیوه زندگی پافشاری میکرد؟آیا او دنیای شخصی خود را دوست داشت؟آیا بیماری و،بعدها، فلج شدن دستش در این زمینه مؤثر بود؟آیا نمیتوانست یا نمیخواست به این شیوه تن دردهد یا اصلا زیباییشناسی حاکم بر کاریکاتور و تصویرگری امریکایی دستخوش تغییر و تحول شده بود و او نمیتوانست خود را با آن تطبیق دهد؟اینکه محصص با جریان هنر امریکا همراه نشد،این سؤال را مطرح میکند که آیا هنرمند باید با جریان مداوم نو شدن هنر همراه باشد؟آیا او باید همیشه به ذائقه هنری و تصویری مخاطبان بیندیشد؟آیا وقتی میگوییم اثر خوب، باید به دنبال آن بگوییم اثر خوب در مقیاس ایران و اثر خوب در مقیاس جهان؟یا وقتی میگوییم اثر خوب ایرانی،باید بگوییم اثر خوب ایرانی در دهه 04 و اثر خوب ایرانی در دهه 08؟وقتی اینطور با نگاه موشکافانه منتقد هنر همراه میشویم،به نکتهای میرسیم که میتواند در تحلیل آثار هنری جذاب باشد و آن نکته این است که یک اثر هنری میتواند در اجرا و نحوه عرضه ضعیف تلقی شود یا از حدود تعاریف هنر نوین دور باشد،اما ایده،مفهوم و،بهطورکلی، روشی که هنرمند با آن به دنیا نگریسته مهم و قابل اهمیت و توجه است."