خلاصه ماشینی:
"[هنر مهاجرت] بررسی دستاورد نقاشان ایرانی از هنر غرب [کمال الملک،جلیل ضیاءپور،هانیبال الخاص،ایوب امدادیان] (به تصویر صفحه مراجعه شود) مولوی: هر بنای کهنه کآبادان کنند نی که اول کهنه را ویران کنند در این فرصت کوتاه،بهطور اجمال، هفتاد سال گذشته نقاشی معاصرمان را مورد بررسی قرار میدهم و،به علت گستردگی و پیچیدگی موضوع،تنها بر چند نام تأکید میکنم:کمال الملک،جلیل ضیاءپور،هانیبال الخاص و ایوب امدادیان.
اندیشه همانندی با طبیعت دستکم پانصد سال بر آثار نقاشان اروپایی حاکمیت داشت؛ آنان در اواخر قرن نوزدهم(با چنین پشتوانهای از سنت واقعنمایی)به بازی نور و سایه و به حرکت لحظه و امپرسیون رنگها پرداختند و بوم نقاشی ر از کنج آتلیهها به زیر تابش مستقیم نور بردند و رنگهای طبیعت را توأم با حس سرما،باد،تگرگ یا آفتاب،در کسری از ثانیه،روی بوم نقاشی منعکس ساختند.
اما در میان نقاشان هفتاد سال گذشته،هانیبال الخاص به عنوان هنرمندی دوره دیده در امریکا نمونه بسیار مناسبی برای مطالعه حاضر است.
اهمیت کار الخاص وقتی آشکارتر میشود که به خاطر بیاوریم دیدگاه او در زمانهای شکل میگیرد که موج هنر اروپایی و امریکایی به طرز بیسابقهای بر هنر معاصر ما سیطره پیدا میکند،و از همه مهمتر،آنکه وی دانشآموخته نقاشی از امریکاست؛ هنرمنمد تحصیل کرده دانشگاههای امریکا،فریفته و حواری قلم حسین قوللر آغاسی میشود و محمد مدبر را استاد خود میداند.
او آدمهای همعصر خود را با همه رنجها،غمها،قهرمانیها، زیباییها،تلخیهاشان در کالبد هنری ریشهدار از اعماق تاریخ ایران و آشور و متأثر از زیباشناسی هنر نوین غرب به تصویر کشیده است."