خلاصه ماشینی:
"من هم از جانب خود،حتا قبل از مسافرت به ایران و از طریق آشنایی با کار اغلب هنرمندان داخل کشور-به واسطه سایتهای اینترنتی گالریها-و هم به واسطه تجربه و درگیری ذهنی خود با مسأله هویت هنری هنرمند در آلمان،از ابتدا با این نحوه برخورد و اساسا هر نوع تکلفی برای هنرمند،مخالف بودم و هنوز هم هستم.
باوجود این-به ویژه دیدن بیینال تهران 68-معتقدم بخش بزرگی از تلاش هنرمندان ایرانی،چه در داخل و چه در خارج از کشور،برای ارائه هویتی ایرانی در کارشان،نهایتا به کسب هویتی کاذب منجر میشود که ناشی از برخوردی پوستهای با مشخصههای سطحی تاریخ هنر ایران است و ربطی به مسأله(پروبلمان)اصالت وجود و درگیری وجود با هستی و ادراک بصری این هستی ندارد.
دو سفر من به ایران،علاوه بر گفتوگویی هیجانانگیز با دوستان هنرمند و منتقد- که من خوره این گفتوگوها هستم-پر از انگیزه و ایدههای تازه برای کار و اندیشه بودند و بیش از هر زمان دیگری-باوجود دیدگاه شکآلودم-من را هم به خود نزدیک و هم از خود دور کرد؛سفری تازه به دنیا بیرون و درون."