خلاصه ماشینی:
"پرویز شاپور،طراح و کاریکاتوریست-که بعدتر به واسطه حرف احمد شاملو،به خاطر مطلبهایی که خودش زیر طرحهایش مینوشت،کاریکلماتوریست خطاب میشد-از جمله مردانی بود که فروغ و،بهطور کلی،زنان را متهم به نوعی بیماری به نام انگیزه فراوانطلبی میدانست؛یعنی علاقهای زنانه به تجربه خوشی و لذت،به دست آوردن رضایت خاطر،جستجو کردن در هر چیز که تازگی دارد، کشف و فهم،کوشش برای موفقیت و خلاقیت به هر طریق ممکن!2 همسر او،باتوجه به اینکه زندگی زناشویی خود را نابود شده میدید و علیرغم اینکه شناسنامه فروغ الدوله فرخزاد را با مهر طلاق-به اصرار او-به تهران فرستاده بود،همه عمر تنها ماند تا فرایند التیام از جانب معشوقه آغاز شود.
زندگی در تهران و آشنایی با دکتر طوسی حائری-مترجم و همسر مطلقه احمد شاملو-و جمعنشینیهای خانه مهری رخشا-نقاش و دوست تازهیافته فروغ-و سه ماه زندگی مجردی با این دوستان،در دورهای که به خاطر چاپ اشعار پردهدر،پدر،فروغ را از خانه با کتککاری بیرون کرده بود، کافی بود کاملا راضی به جدایی از همسر و فرزندانش شود.
برای آشنایی با ذهنیت پتگر و اصولا نقاشانی که از مدرسه هنرهای مستظرفه بیرون آمدهاند، کافی است به گفتگوی صدر با لیلی گلستان توجه کنیم،آنجا که درباره حیدریان میگوید:«آقای حیدریان میگفت،[قلممو را]از هر طرف بگذاری فرقی نمیکند،[چون]معلوم نیست چی کشیدهای!8» شهره اشعار او در تهران باعث شد مصمم شود که شعر را ادامه دهد،هرچند رنگ و نقاشی را نیز از خود دور نکرد."