چکیده:
هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصهدرمانی بر کاهش نشانههای اختلالهای اضطرابی و اختلال همبود در کودکان(01-9 ساله)بوده است. روش:بدین منظور در چارچوب روش پژوهشی نیمهآزمایشی 41 نفر از دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی دارای اختلالهای اضطرابی بهطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند.طرح پژوهشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است.پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI4) مورد استفاده قرار گرفت.پس از انجام پیشآزمون،برنامه قصهدرمانی به مدت 41 جلسه(هر جلسه به مدت 09 دقیقه-دوبار در هفته)برای گروه آزمایشی اجرا شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد.یافتههای:نتایج نشان داد که نشانههای اختلالهای اضطرابی در کودکان مضطرب شده است؛بنابراین میتوان قصهدرمانی را به مثابهء یک فن اثربخش برای درمان اختلالهای اضطرابی کودکی به کار برد.
Objective: The purpose of this research was to study the effect of narrative therapy on anxiety and comorbid disorders in children. Method: Utilizing a semi-experimental design, 14 forth grade female students with anxiety disorders were randomly assigned into two groups. All participants were evaluated by CSI-4. Then, the narrative therapy was administered in 14 sessions (90 minutes, two times in a week) for the experimental group. Results: Narrative therapy could significantly ameliorate anxiety and comorbid disorders in all subjects. Conclusion: Narrative therapy could be applied as a therapeutic method to reduce the problems existing in anxiety disorder.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که اجرای طرح به همکاری والدین و اولیای مدرسه در خصوص در اختیار قرار دادن دانشآموزان، فضا و امکانات مورد نیاز بستگی داشته است،ناگزیر از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد؛بدین منظور با هماهنگی یک مدرسه ابتدایی دخترانه آماده به همکاری فرم والد پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) در مورد کل دانشآموزان پایه چهارم اجرا شد،سپس 41 نفر از دانشآموزانی که مطابق با ملاک پرسشنامه دارای اختلالهای اضطرابی(اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی،هراس اجتماعی)بودند،در پژوهش شرکت داده شدند.
نتایج پژوهش در زمینه بررسی پایایی CSI-4 با روش اجرای مجدد آزمون نشان میدهد که این پرسشنامه به مثابهء ابزار سنجش اختلالهای رفتاری و هیجانی در کودکان ایرانی،از پایایی نسبی خوبی در فرم والدین برخوردار است و به صورت یک ابزار غربالگری اختلالهای رفتاری و هیجانی در کودکان،میتواند مورد استفاده قرار گیرد (محمد اسماعیل،3831).
نمودار پرسشنامه CSI-4 در کودکان دارای اختلالهای همبود لجبازی-نافرمانی و خلقی(گروه کنترل) جدول 3-خلاصه تجزیه و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر روی یک عامل(آزمودنیهای دارای اختلالهای اضطرابی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4-نتایج آزمون تعقیبی توکی(سه نوبت اجرای آزمون در آزمودنیهای دارای اختلالهای اضطرابی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) *تأثیر سطر(گروه آزمایشی و گروه کنترل) با توجه به اینکه F محاسبه شده(35/156) بزرگتر از F جدول با سطح احتمال خطاپذیری 0/10 و درجات آزادی 1 و 21(9/33)است،بنابراین فرض صفر مبنی بر برابری میانگین نمرههای آزمودنیهای دو گروه آزمایشی و کنترل بدون در نظر گرفتن عامل تکرار شده در ستون(سه نوبت اجرای آزمون)با اطمینان 99 درصد رد میشود؛به عبارت دیگر میانگین نمرههای پرسشنامه CSI-4 در گروه کنترل بهطور معناداری بالاتر از گروه آزمایشی است.