خلاصه ماشینی:
"برای تولستوی حجت اصلی آن است که این نیاز و اشتیاق در وجود کودکان دهقان زنده است:آنها به سوی هنر کشیده میشوند،میتوانند از آن لذت ببرند و استعدادهای خلاقانه و خارق العادهای از خود نشان میدهند.
این نگاه تولستوی،مسئله نقش (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایدئالهای زیباییشناسی داستایفسکی و تولستوی زندگی حقیقت است اجتماعی هنر را حل میکند در این سالها او به نقش عمده و بسیار مهم هنر در تکامل هویت انسان تأکید میورزد.
تولستوی و داستایفسکی معتقد بودند که هنر در امر خودشناسی و تکامل،«نه»کمتر از علم به انسان و جامعه کمک میکند که این خود دال بر قابلیتهای هنر در امر انعکاس مرکب و کامل حقیقت و زندگی دارد.
مطالعه و بررسی این مسئله در نزد هردو نویسنده واجد نوعی جهتگیری پراکتیک(عملی)بود؛ استدلال و اثبات اصول و اشکال جدید فهم و درک ادبی حقیقت که به وسیله این دو به رئالیسم روسی وارد شده است و تشویش و نگرانی در مورد مثمرثمر بودن،متقاعدکننده بودن و قابل فهم بودن آن نوعی درک ادبی-هنری از عالم که به کوشش خود آنان پدید آمده است،اشاره به همین«جهتگیری عملی» میکند.
تعجبآور نیست که برای داستایفسکی فهم و درک ماهیت ذهنی-عینی آثار ادبی با اثبات حق هنرمند بر یک طرفه بودن،قابل انتخاب بودن و منحصر به فرد بودن کامل و مشخص دیدگاه هنرمند مربوط است و در نزد تولستوی هم از همین نقطهنظر،مسئله فهمیده شدن نویسنده از سوی خواننده و مسئله درک اثر هنری به عنوان نکتهء کلیدی تئوری هنر،مسائلی دوسویه تلقی میشدند."